Minister laat studenten websites hacken

Websites hacken zonder in de problemen te komen? Binnenkort kan het. Minister Spies van Binnenlandse Zaken wil gaan samenwerken met universiteiten en studenten om de beveiliging van overheidssites te testen.

De overheid huurt al bedrijven in voor dit soort ‘penetratietesten’, bijvoorbeeld om te controleren of een dienst als Digid wel goed beveiligd is. Maar het zou nuttig zijn om daar ook studenten en universiteiten voor in te zetten, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. Daarmee slaat ze twee vliegen in één klap: “De overheid kan profiteren van de kennis van universiteiten, en studenten leren van praktijkcases bij de overheid.”

De hacktesten moeten natuurlijk wel in een ‘gecontroleerde omgeving’ plaatsvinden en er moeten duidelijke spelregels zijn, schrijft Spies. Welke universiteiten de minister in gedachten heeft, schrijft ze niet.

Naar verwachting zullen tien- tot vijftienduizend studenten van deze mogelijkheid gebruik maken, schrijft staatssecretaris Halbe Zijlstra in een ‘nota van wijziging’ die hij naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Als studenten geen basisbeurs meer krijgen, mogen ze nog drie jaar lenen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Het ‘langstudeerderskrediet’ is bedoeld voor studenten die ook die drie leenjaren al achter de rug hebben.

Zij mogen maximaal drieduizend euro per jaar lenen, om het verschil tussen het verhoogde en het gewone collegegeld te overbruggen. Het geleende bedrag wordt bij de studieschuld opgeteld en onder dezelfde voorwaarden afgelost.

Het kabinet wil studenten die langer dan een jaar zijn uitgelopen in hun bachelor- of masteropleiding drieduizend euro extra collegegeld laten betalen. Volgende week donderdag vergadert de Tweede Kamer over het wetsvoorstel. Twee dagen daarvoor gaan studenten ertegen protesteren in Den Haag.