Minister Dijkgraaf: bsa omlaag

Om het studentenwelzijn te verbeteren, wil onderwijsminister Dijkgraaf de druk van de ketel halen en het bindend studieadvies (bsa) intomen. Als het aan hem ligt, hoeven studenten vanaf studiejaar 2025/2026 in plaats van 45 nog maar 30 van de 60 studiepunten te behalen om door te mogen met hun opleiding. Tenminste, als de plannen van de minister een meerderheid krijgen in de Tweede Kamer.

Wel moeten studenten in het tweede studiejaar opnieuw 30 studiepunten behalen, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Na twee jaar studeren moeten ze dus minstens zestig punten hebben verzameld. Zo krijgen ze meer tijd om te wennen aan studeren, meent de minister.

De universiteiten stellen twee alternatieven voor. Hun ideaal: laat opleidingen zelf, in overleg met de medezeggenschap, bepalen welke norm bij hen past. Mocht dat politiek niet haalbaar zijn, leg de norm dan in elk geval hoger. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl