Minder gedoe met meeneembare stufi

Studenten die in het buitenland een bachelor- én masteropleiding volgen, hoeven niet twee keer te voldoen aan de zogenoemde ‘drie-uit-zes-eis’ voor meeneembare studiefinanciering. Dat zegt minister Plasterk in antwoord op kamervragen van D66.

Studeer je in het buitenland, dan krijg je alleen studiefinanciering wanneer je minstens drie van de zes jaar vóór inschrijving in Nederland woonde. Als bachelorstudent is aan die eis nog te voldoen, maar wil je na je bachelor ook een buitenlandse master volgen, dan wordt het moeilijk. Stel, je studeert in de Verenigde Staten. Een bacheloropleiding duurt daar vier jaar. Als je daarna nog wilt doorsturen, kun je dus onmogelijk aan de drie-uit-zes-eis voldoen.

Minister Plasterk vindt dat onterecht. “De tijd die in het buitenland wordt doorgebracht om te studeren zou niet mee moeten tellen voor de toepassing van de regel”, schrijft hij vandaag. De minister wil wettelijk vastleggen dat de drie-uit-zes-regel geen belemmering mag vormen om in het buitenland een bachelor én master te volgen. Hij heeft de IB-Groep gevraagd de regel alvast zo toe te passen.

Kunstgrashockeyvelden worden zelden afgekeurd, tenzij er sneeuw op ligt. De spelers van Dopie en DSHC leefden met toenemende spanning toe naar de onderlinge clash van afgelopen zondag. “We hebben de hele week extra hard getraind en er was muziek voor langs de lijn geregeld”, aldus Mark Charnley van thuisploeg Dopie. Grote witte vlokken gooiden echter roet in het eten. De gebruikelijke prestigestrijd tussen de hockeyers van Virgiel en het corps zou dit keer een extra pikante zijn omdat de clubs de onderste twee plaatsen bezetten. Voor Annelie Verbon van de Delvers vormde de sneeuw tijdens de Warandeloop geen enkel probleem. “Het decor was prachtig”, aldus de TU-studente die tijdens de tien kilometer lange trimcrossloop genoot van de sprookjesachtige sfeer in het Tilburgse bos. “Het was soms erg glad, maar daardoor was het juist een prachtige wedstrijd om te lopen.” In de strijd om de snelste vrouwentijd had Verbon in de Tilburgse Madelinde Buys een pittige concurrente. “Zij haalde mij na ongeveer drie kilometer in, maar rond de zeven kilometer ging ik haar weer voorbij.” Uiteindelijk kwam de Delftse, die zich pas voor de tweede maal aan een tien-kilometerloop waagde, als eerste over de finish in 47:29, twaalf seconden vóór haar rivale, die overigens wel een snellere nettotijd liet noteren (47:00 om 47:17).
Helemaal geen boodschap aan sneeuw en kou hadden de stoere rugbyers van DSR-C. De rode lantaarndrager van de ereklasse was echter niet opgewassen tegen subtopper Haagsche RC en verloor met 55-3. Het was voor de nog puntloze Delftse studentenploeg de achtste nederlaag op rij.
Bij de Hel van het Noorden juichen de echte liefhebbers helse weersomstandigheden doorgaans alleen maar toe. Het sneeuwde zondag niet tijdens de races van deze roeiklassieker in Groningen, maar gelukkig stond er wel een snijdend koude tegenwind. De beste Delftse prestatie kwam weinig verrassend van de herentwee Roeland Lievens/Arnoud Greidanus. Op het zes kilometer lange traject zetten de WK-gangers van Proteus een tijd neer van 23:12.33. Dat was 23 seconden langzamer dan de gevreesde ‘Muda’s’, de broers Vincent en Tycho uit Amsterdam. In het lichte-heren-skiffveld leek Proteër Daan Boonstra op weg naar de winst. Na twee kilometer lag hij aan de leiding, waarna hij door pech de strijd voortijdig moest staken. Lagaaier Dennis Kuijk werd hier vijfde, terwijl diens verenigingsgenoot Marien Ruppert zich de achtste plaats toe-eigende bij de zware heren.
In een sneeuwvrije werkruimte aan de Stevinstraat is intussen de nieuwe ploeg van het DUT-racingteam druk doende om zelf ontwikkelde concepten om te zetten in een degelijk en weloverwogen totaalontwerp voor de nieuwe wagen, waarmee in 2009 het wedstrijdcircuit van de Formula Student competition voor duurzame kartraceauto’s zal worden betreden. Op 17 december presenteert het team het complete ontwerp aan het publiek.

Minister Plasterk vindt dat onterecht. ‘De tijd die in het buitenland wordt doorgebracht om te studeren zou niet mee moeten tellen voor de toepassing van de regel’, schrijft hij vandaag. De minister wil wettelijk vastleggen dat de drie-uit-zes-regel geen belemmering mag vormen om in het buitenland een bachelor én master te volgen. Hij heeft de IB-Groep gevraagd de regel alvast zo toe te passen.