Onderwijs

Minder bezwaren van medewerkers

Het aantal bezwaren en beroepsprocedures tegen beslissingen van de TU is dit jaar sterk verminderd.De bezwarencommissie van de TU werd dit jaar zestig keer ingeschakeld door medewerkers.

De verwachting is dat dit aantal tegen het eind van het jaar niet boven de zeventig uit zal komen. Dat is een sterke daling ten opzichte van vorig jaar, toen er bijna honderveertig officiële klachten werden ingediend.

De bezwarencommissie kan ingeschakeld worden als medewerkers het niet eens zijn met een beslissing of beoordeling van de TU. Dat kunnen klachten zijn over functiewaardering en beoordeling door meerderen, maar ook over algemene zaken, zoals het uitblijven van een bevordering of onenigheid over de datum van indiensttreding. Volgens P.C. van der Have van de bezwarencommissie is het verschil tussen ’96 en ’97 goed te verklaren: ,,Werknemers die in de bezuinigingsoperatie van 1989 met een wachtgeldregeling weggingen, gingen er in 1996 flink op achteruit. Toen werd het Besluit Werkloosheid Onderwijs en Onderzoekspersoneel ingevoerd. Dat kwam de TU op veel klachten te staan.”

In de afgelopen jaren is gebleken dat er gemiddeld honderd keer per jaar een bezwaar wordt ingediend aan het adres van de TU. Een verklaring voor de daling van dit jaar met dertig à veertig gevallen heeft Van der Have niet: ,,Misschien leren we aan de TU goed van de fouten die er in het verleden gemaakt zijn.”

Als een medewerker het niet eens is met het oordeel van de bezwarencommissie, kan hij een beroepsprocedure beginnen tegen de TU. Dan wordt de rechter ingeschakeld. Ook dit aantal rechtszaken is sterk afgenomen. Moest de TU zich in 1996 nog zestien keer voor de rechter verantwoorden, dit jaar hoefden de pleitbezorgers van de TU slechts vier keer in de beklaagdenbank te verschijnen.

Het aantal bezwaren en beroepsprocedures tegen beslissingen van de TU is dit jaar sterk verminderd.

De bezwarencommissie van de TU werd dit jaar zestig keer ingeschakeld door medewerkers. De verwachting is dat dit aantal tegen het eind van het jaar niet boven de zeventig uit zal komen. Dat is een sterke daling ten opzichte van vorig jaar, toen er bijna honderveertig officiële klachten werden ingediend.

De bezwarencommissie kan ingeschakeld worden als medewerkers het niet eens zijn met een beslissing of beoordeling van de TU. Dat kunnen klachten zijn over functiewaardering en beoordeling door meerderen, maar ook over algemene zaken, zoals het uitblijven van een bevordering of onenigheid over de datum van indiensttreding. Volgens P.C. van der Have van de bezwarencommissie is het verschil tussen ’96 en ’97 goed te verklaren: ,,Werknemers die in de bezuinigingsoperatie van 1989 met een wachtgeldregeling weggingen, gingen er in 1996 flink op achteruit. Toen werd het Besluit Werkloosheid Onderwijs en Onderzoekspersoneel ingevoerd. Dat kwam de TU op veel klachten te staan.”

In de afgelopen jaren is gebleken dat er gemiddeld honderd keer per jaar een bezwaar wordt ingediend aan het adres van de TU. Een verklaring voor de daling van dit jaar met dertig à veertig gevallen heeft Van der Have niet: ,,Misschien leren we aan de TU goed van de fouten die er in het verleden gemaakt zijn.”

Als een medewerker het niet eens is met het oordeel van de bezwarencommissie, kan hij een beroepsprocedure beginnen tegen de TU. Dan wordt de rechter ingeschakeld. Ook dit aantal rechtszaken is sterk afgenomen. Moest de TU zich in 1996 nog zestien keer voor de rechter verantwoorden, dit jaar hoefden de pleitbezorgers van de TU slechts vier keer in de beklaagdenbank te verschijnen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.