De faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen krijgt de komende vijf jaar dertien miljoen euro aan steun vanuit de civiele sector en de overheid. Daarvoor hebben 25 partijen vorige week een convenant ondertekend.
De partijen die in de faculteit investeren zijn onder meer Rijkswaterstaat, de Unie van Waterschappen, de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, Prorail, Havenbedrijf Rotterdam, de Vereniging van Waterbouwers, de acht grootste ingenieursbureaus, de zeven grootste aannemers en de drie grootste grondstoffenleveranciers.
Met het geld van de sector moeten onderwijs en onderzoek aan de faculteit beter aansluiten op maatschappelijke vraagstukken rondom de thema´s deltatechnologie, bouw en infrastructuur en transport. Het is volgens de betrokken partijen hard nodig om te blijven werken aan leefbaarheid en veiligheid van onze laaggelegen delta´s, duurzame infrastructuur en mobiliteit. Klimaatverandering zou deze wens alleen maar versterken.
Bert Keijts, directeur generaal van Rijkswaterstaat, vindt het cruciaal om te kunnen blijven voorzien in de grote behoefte aan academisch opgeleide en maatschappelijk georiënteerde civiel ingenieurs. Hij wil samenwerking tussen markt, overheid en andere kennisinstellingen bevorderen om het vanuit de sector gewenste academisch onderzoek en onderwijs op te kunnen zetten.
Het convenant is het resultaat van een campagne die onder andere decaan Louis de Quelerij voerde om het civiele onderwijs en onderzoek aan de TU te kunnen behouden. De faculteit moet volgens hem 9,5 miljoen euro ombuigen om weer financieel gezond te worden.
In de eerste maanden van 2010 bekijkt de faculteit per onderzoeksthema (deltatechnologie, transport en civiele infrastructuur) hoe de faculteit de vernieuwingsslag kan doorvoeren. Hoewel het merendeel van de vernieuwing plaats zal vinden binnen de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen van de TU Delft, is deze vernieuwingscampagne ook gericht op Civiele Techniek van de Universiteit Twente.
Gisteren gingen twee van de automatische deuren in de lanceertoren niet open, vertelt dr. Rune Floberghagen (ESA). Hij is verantwoordelijk voor de GOCE-missie. ESA besloot de lancering uit te stellen.
De relais voor de deurbediening bleken defect. Die zijn gisteren vervangen, zodat dinsdag een tweede lanceerproging kan volgen, vertelt Floberghagen.
“Count-down has started”, aldus Floberghagen. De lancering staat nu gepland om 16:21.
De partijen die in de faculteit investeren zijn onder meer Rijkswaterstaat, de Unie van Waterschappen, de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, Prorail, Havenbedrijf Rotterdam, de Vereniging van Waterbouwers, de acht grootste ingenieursbureaus, de zeven grootste aannemers en de drie grootste grondstoffenleveranciers.
Met het geld van de sector en de overheid moeten onderwijs en onderzoek van de faculteit beter aansluiten op maatschappelijke vraagstukken rondom de thema´s deltatechnologie, bouw en infrastructuur en transport.
Het is volgens de betrokken partijen hard nodig om te blijven werken aan leefbaarheid en veiligheid van onze laaggelegen delta´s, duurzame infrastructuur en mobiliteit. Klimaatverandering zou deze wens alleen maar versterken.
Bert Keijts, directeur generaal van Rijkswaterstaat, vindt het cruciaal om te kunnen blijven voorzien in de grote behoefte aan academisch opgeleide en maatschappelijk georiënteerde civiel ingenieurs. Hij wil samenwerking tussen markt, overheid en andere kennisinstellingen bevorderen om het vanuit de sector gewenste academisch onderzoek en onderwijs op te kunnen zetten.
Het convenant is het resultaat van een campagne die onder anderen decaan Louis de Quelerij voerde om het civiele onderwijs en onderzoek aan de TU te kunnen behouden. De faculteit moet volgens hem 9,5 miljoen euro ombuigen om weer financieel gezond te worden.
In de eerste maanden van 2010 bekijkt de faculteit per onderzoeksthema (deltatechnologie, transport en civiele infrastructuur) hoe de faculteit de vernieuwingsslag kan doorvoeren. Hoewel het merendeel van de vernieuwing plaats zal vinden binnen de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen van de TU Delft, is deze vernieuwingscampagne ook gericht op Civiele Techniek van de Universiteit Twente.
Comments are closed.