Met Leiden Ranking maak je je eigen ranglijst

Worden de technische wetenschappen inderdaad volledig gedomineerd door China? Wie de nieuwe Leiden Ranking niet vertrouwt, kan hem voortaan zelf controleren.

Al vijftien jaar lang maakt onderzoekscentrum CWTS een eigen wereldranglijst van universiteiten: de Leiden Ranking. Daarin kun je zelf bepaalde criteria kiezen en dus eigen varianten maken.

Nu gaan de makers nog een stap verder. Ze lanceren een ‘open edition’. Je kunt nu niet alleen eigen criteria kiezen, je kunt ook de onderliggende data controleren.

CWTS-directeur Ludo Waltman zegt daarover in een toelichting: ‘Wij gooien niet alle cijfers op een hoop om te zeggen wat de beste universiteit ter wereld is. Wij laten cijfers naast elkaar zien, waardoor we eigenlijk meerdere ranglijsten maken.’

Zo kun je in de Leiden Ranking opzoeken hoe vaak artikelen van een universiteit worden geciteerd, in hoeverre artikelen open acces beschikbaar zijn en in welke mate er internationaal wordt samengewerkt. (HOP, BB)