Mentor helpt bij cultuurshock

,,Uit een onderzoek naar de studieprestaties van buitenlandse studenten is gebleken dat ze weinig extra begeleiding krijgen om over de eerste moeilijkheden heen te komen. Veel studieadviseurs willen wel extra tijd voor ze uittrekken, maar het initiatief moest tot nu toe steeds van de student zelf uitgaan”, aldus drs. A. van Os van de sectie didactiek en onderwijsontwikkeling van de faculteit Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen.

Om de buitenlandse studenten te helpen sneller wegwijs op de universiteit te worden, kunnen ze het beste begeleid worden door een mentor die de problemen kent. Met die gedachte heeft Van Os een project op poten gezet om eerstejaars buitenlandse studenten te laten begeleiden door een mentor die zelf ook vanuit het buitenland op de TU is komen studeren. Vijf van de twintig buitenlandse eerstejaars TWI die voor het project in aanmerking kwamen, vormen de eerste mentorgroep.

Studieadviseur drs. C. Scheepmaker van TWI vindt het project een goed initiatief. Zij legt uit: ,,De aansluitproblemen voor de buitenlandse studenten ontstaan vooral omdat ze het systeem niet kennen en niet weten bij wie ze moeten ankloppen als ze moeilijkheden hebben. De studenten die nu meedraaien zijn enthousiast over het project. Maar het draait pas sinds de Owee. We zullen moeten afwachten hoe het dit jaar verder gaat.” (M.d.L.)

Buitenlandse studenten helpen om over hun cultuurshock, taalproblemen en aanpassingsproblemen heen te komen. Dat is het doel van een project om buitenlandse studenten door een buitenlandse mentor te laten begeleiden. Vijf eerstejaars technische wiskunde en informatica profiteren als eerste van dit initiatief.