Heuvelachtig. Zo moet de Mekelweg er volgens architectenbureau Mecanoo uit gaan zien. In het voorlopig ontwerp van de campus van de TU Delft wordt trouwens niet meer gesproken over de Mekelweg, maar over het Mekelpark.
De campus ondergaat deze transformatie tegelijk met de aanleg van tramlijn 19, van Leidschendam via Delft Centraal naar de TU-campus en het bedrijventerrein Technopolis. Die tramlijn moet eind 2007, begin 2008 klaar zijn.
Mecanoo heeft gekozen voor een glooiende campus. Daardoor zou er ‘ook in de derde dimensie een gevarieerd park’ ontstaan. De benodigde grond zal volgens het architectenbureau zoveel mogelijk van de campus zelf komen. Zowel de aanleg van de trambaan en nieuwe parkeerplaatsen op de campus als de bouw van Technopolis zorgen er volgens Mecanoo voor dat er grote hoeveelheden grond vrijkomen.
In het voorlopig ontwerp is verder, mede door het verdwijnen van het autoverkeer, veel aandacht voor fiets- en voetpaden. Het aantal fietspaden op de campus wordt uitgebreid. Haaks op het huidige fietspad op de Mekelweg komen drie nieuwe paden die de Schoemakerstraat en de Rotterdamseweg met elkaar verbinden.
De nieuwe voetpaden, die gebouwen, parkeerplaatsen en tramhaltes met elkaar moeten verbinden, zullen lijken op de paden die nu al liggen rond de bibliotheek en de aula. Mecanoo wil de voetpaden vernoemen naar ‘hoogleraren die belangrijk zijn geweest voor de universiteit’. Het architectenbureau wil ieder pad beginnen met een herdenkingstegel waarop kort ‘het werkveld en de prestaties van de desbetreffende hoogleraar staan gegraveerd’.
Verder komen er onder andere meer bomen op de campus en is er aandacht voor sfeerverlichting, zoals grondspots en verlichting onder bankjes.
Overigens kunnen de ondernemingsraad en de studentenraad van de TU nog schieten op het plan. Ook kunnen zij nog met ideeën komen. Het ontwerp zal waarschijnlijk in juni aan beide inspraakorganen worden voorgelegd.(SB)
De campus ondergaat deze transformatie tegelijk met de aanleg van tramlijn 19, van Leidschendam via Delft Centraal naar de TU-campus en het bedrijventerrein Technopolis. Die tramlijn moet eind 2007, begin 2008 klaar zijn.
Mecanoo heeft gekozen voor een glooiende campus. Daardoor zou er ‘ook in de derde dimensie een gevarieerd park’ ontstaan. De benodigde grond zal volgens het architectenbureau zoveel mogelijk van de campus zelf komen. Zowel de aanleg van de trambaan en nieuwe parkeerplaatsen op de campus als de bouw van Technopolis zorgen er volgens Mecanoo voor dat er grote hoeveelheden grond vrijkomen.
In het voorlopig ontwerp is verder, mede door het verdwijnen van het autoverkeer, veel aandacht voor fiets- en voetpaden. Het aantal fietspaden op de campus wordt uitgebreid. Haaks op het huidige fietspad op de Mekelweg komen drie nieuwe paden die de Schoemakerstraat en de Rotterdamseweg met elkaar verbinden.
De nieuwe voetpaden, die gebouwen, parkeerplaatsen en tramhaltes met elkaar moeten verbinden, zullen lijken op de paden die nu al liggen rond de bibliotheek en de aula. Mecanoo wil de voetpaden vernoemen naar ‘hoogleraren die belangrijk zijn geweest voor de universiteit’. Het architectenbureau wil ieder pad beginnen met een herdenkingstegel waarop kort ‘het werkveld en de prestaties van de desbetreffende hoogleraar staan gegraveerd’.
Verder komen er onder andere meer bomen op de campus en is er aandacht voor sfeerverlichting, zoals grondspots en verlichting onder bankjes.
Overigens kunnen de ondernemingsraad en de studentenraad van de TU nog schieten op het plan. Ook kunnen zij nog met ideeën komen. Het ontwerp zal waarschijnlijk in juni aan beide inspraakorganen worden voorgelegd.(SB)
Comments are closed.