Meevaller temponorm voor studenten Bouwkunde

De faculteit Bouwkunde heeft met terugwerkende kracht het examenreglement aangepast. Een groot aantal studenten heeft daardoor een grotere studievoortgang geboekt dan ze aanvankelijk verwachtten.

br />
In het oude reglement werden de cijfers niet afgerond, hoewel de tempometer van de universiteit (waarmee bepaald wordt of iemand aan de temponorm voldoet) daar wel vanuit gaat. Volgens de tempometer tellen alleen echte voldoendes mee; bij ‘bijna-voldoendes’ wordt de helft van het aantal behaalbare punten meegerekend.

Deze zogeheten vijvenregeling werd op Bouwkunde niet toegepast. Studenten met cijfers tussen een 5,5 en een 6 kregen tot nu toe wel hun gewone studiepunten op de faculteit, maar niet hun volledige punten voor de temponorm. De afgelopen jaren is daar door de studenten veel over geklaagd. Zij meenden dat de tempomorm niet overeenkwam met hun reeële studievoortgang.

De examenregeling is nu zodanig aangepast dat alle cijfers worden afgerond. ,,Een boekhoudkundig trucje,%% zegt C. Daleboudt, hoofd van de onderwijsadministratie bij Bouwkunde. De aanpassing van het examenreglement geldt voor elke bouwkundestudent. Alle cijfers van de hele studie zijn dit jaar in een keer met de nieuwe regeling beoordeeld. Hierdoor kan het gebeuren dat studenten dit jaar plotseling erg makkelijk aan hun temponorm voldoen. Eventueel zelfs zonder studie. Daleboudt: ,,Het komt wel goed uit met de verhoging van de temponorm dit jaar. Nu het verschil is rechtgetrokken, kunnen we vanaf komend jaar de nieuwe regeling gewoon toepassen.%% (O.R.)