‘Meer tegengas geven’

,,Ik heb al jaren in allerlei veiligheidscommissies gezeten, maar de laatste tijd door omstandigheden niet zoveel naast mijn werk gedaan. Dus toen mij gevraagd werd of ik me verkiesbaar wilde stellen voor de onderdeelscommissie hier, heb ik ja gezegd.”

Eduard van den Bosch werkt op het Kluiverinstituut voor Biotechnologie en is de nummer drie op de kieslijst van Demokratisch Beleid. Deze oude personeelspartij (overgebleven uit de universiteitsraad) beconcurreert de vakbonden met haar vrije lijst. ,,DB heeft zich nog niet opgeheven, zodat we ondersteuning kunnen geven aan mensen die niet bij een vakbond zijn aangesloten. Dat is inderdaad hetzelfde als een vakbond doet, maar wij kunnen per faculteit volledig onafhankelijk opereren. We hoeven niet strak aan de vakbondsleidraad te lopen, maar we beschikken wel over allerlei ondersteuning en kennis.”

Van den Bosch staat op de lijst ‘uit een soort sociaal gevoel’. ,,Ik wil dat alles normaal verloopt, dat er niet met de botte bijl wordt gehakt en dat mensen onder normale omstandigheden kunnen werken. Het personeelsbeleid is nu zodanig, dat de druk te hoog wordt.”

Wat kan de onderdeelscommissies daaraan doen? ,,Ik denk dat er vaak vergeten wordt dat er met mensen gewerkt wordt. Er moet meer tegengas vanuit het personeel gegeven worden. Het gat tussen personeel en management is te groot”, verzucht Van den Bosch.

,,De naambekendheid van de drie DB’ers is hier zo groot dat ik er wel vertrouwen in heb dat ik gekozen word. Daarom heb ik ook niet echt extra campagne gevoerd.”