Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Meer promovendi zoeken psychologische hulp

Promovendi die tegen problemen aanlopen, kunnen als TU-medewerkers terecht bij de bedrijfsarts. Ze kloppen echter steeds vaker aan bij de studentendecanen en .psychologen. Die willen nu dat er één loket komt.

De decanen en psychologen, die samen de afdeling student and career support vormen, gaan op zoek naar partners voor het bieden van hulp aan promovendi met problemen. Het hoofd van de afdeling, Nicole Ummelen, denkt aan P&O en externe coaches. “Verschillende soorten vragen horen bij verschillende partners thuis. Maar promovendi vinden nu nog lastig de weg met vragen over stress en onzekerheid, over beroepsmogelijkheden en arbeidsmarkt of over lastige keuzes als stoppen of doorgaan.” Volgens Ummelen helpt het als er een duidelijk aanspreekpunt is voor dit soort dingen. “Van daaruit worden mensen doorverwezen naar de juiste plek. Samen moeten we bedenken waar het loket voor promovendi moet zijn.”

Hoeveel promovendi de studentenpsychologen en .decanen jaarlijks zien, is nog onduidelijk. Volgend jaar krijgen ze een nieuw registratiesysteem dat in tegenstelling tot het huidige ook vastlegt of iemand promovendus is. Ummelen: “Bij een handmatige telling kwamen we voor dit jaar op dertig uit, maar waarschijnlijk zijn het er meer.”

Ummelen vindt het niet nodig de invoering van het nieuwe registratiesysteem af te wachten, voordat ze werk maakt van het promovendivraagstuk. In het onlangs verschenen rapport van de taskforce promotiebeleid, waarvan zij zelf lid is, is al een voorzet gegeven. De taskforce roept de TU op uit te zoeken of er extra mensen nodig zijn om promovendi bij te staan.

Het probleem is volgens Ummelen niet dat de studentenpsychologen en .decanen dat niet kunnen of willen. Alleen, de afdeling kan er momenteel alleen met kunst- en vliegwerk voor zorgen dat er geen wachtlijsten ontstaan. Dat is ook niet vreemd, want zij zijn formeel niet toegerust op grote aantallen promovendi.

TU-bedrijfsarts Niek Stolp vindt het niet nodig aparte afspraken te maken over de omgang met die groep. “Het zijn gewoon medewerkers van de TU. Laten we geen uitzonderingspositie creëren. Promovendi, ook degene die niet officieel in dienst zijn van de TU, kunnen net als andere medewerkers terecht bij de bedrijfsarts.”

Wat niet betekent dat hij ze weg wil halen bij de studentenpsychologen. “We verwijzen geregeld naar hen door. Omdat ze beter dan externe psychologen weten hoe de universitaire wereld in elkaar zit.” Bovendien, zegt Stolp, is iedereen vrij zijn eigen keuzes te maken. “Iedereen mag daarheen waar hij zich het lekkerst voelt.”

Stolp heeft al contact gehad met promovendivereniging Promood voor een publicatie in het boekje van die club. “Zo wil ik onder de aandacht brengen dat wij er ook voor promovendi zijn.” De bedrijfsarts vindt dat daarnaast promotoren of andere mensen op de faculteiten promovendi de weg naar de bedrijfsarts moeten wijzen.

De decanen en psychologen, die samen de afdeling student and career support vormen, gaan op zoek naar partners voor het bieden van hulp aan promovendi met problemen. Het hoofd van de afdeling, Nicole Ummelen, denkt aan P&O en externe coaches. “Verschillende soorten vragen horen bij verschillende partners thuis. Maar promovendi vinden nu nog lastig de weg met vragen over stress en onzekerheid, over beroepsmogelijkheden en arbeidsmarkt of over lastige keuzes als stoppen of doorgaan.” Volgens Ummelen helpt het als er een duidelijk aanspreekpunt is voor dit soort dingen. “Van daaruit worden mensen doorverwezen naar de juiste plek. Samen moeten we bedenken waar het loket voor promovendi moet zijn.”

Hoeveel promovendi de studentenpsychologen en .decanen jaarlijks zien, is nog onduidelijk. Volgend jaar krijgen ze een nieuw registratiesysteem dat in tegenstelling tot het huidige ook vastlegt of iemand promovendus is. Ummelen: “Bij een handmatige telling kwamen we voor dit jaar op dertig uit, maar waarschijnlijk zijn het er meer.”

Ummelen vindt het niet nodig de invoering van het nieuwe registratiesysteem af te wachten, voordat ze werk maakt van het promovendivraagstuk. In het onlangs verschenen rapport van de taskforce promotiebeleid, waarvan zij zelf lid is, is al een voorzet gegeven. De taskforce roept de TU op uit te zoeken of er extra mensen nodig zijn om promovendi bij te staan.

Het probleem is volgens Ummelen niet dat de studentenpsychologen en .decanen dat niet kunnen of willen. Alleen, de afdeling kan er momenteel alleen met kunst- en vliegwerk voor zorgen dat er geen wachtlijsten ontstaan. Dat is ook niet vreemd, want zij zijn formeel niet toegerust op grote aantallen promovendi.

TU-bedrijfsarts Niek Stolp vindt het niet nodig aparte afspraken te maken over de omgang met die groep. “Het zijn gewoon medewerkers van de TU. Laten we geen uitzonderingspositie creëren. Promovendi, ook degene die niet officieel in dienst zijn van de TU, kunnen net als andere medewerkers terecht bij de bedrijfsarts.”

Wat niet betekent dat hij ze weg wil halen bij de studentenpsychologen. “We verwijzen geregeld naar hen door. Omdat ze beter dan externe psychologen weten hoe de universitaire wereld in elkaar zit.” Bovendien, zegt Stolp, is iedereen vrij zijn eigen keuzes te maken. “Iedereen mag daarheen waar hij zich het lekkerst voelt.”

Stolp heeft al contact gehad met promovendivereniging Promood voor een publicatie in het boekje van die club. “Zo wil ik onder de aandacht brengen dat wij er ook voor promovendi zijn.” De bedrijfsarts vindt dat daarnaast promotoren of andere mensen op de faculteiten promovendi de weg naar de bedrijfsarts moeten wijzen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.