Er moeten meer computers in het onderwijs gebruikt worden. Colleges via internet kunnen de kwaliteit van het onderwijs opkrikken, stelt de TU-werkgroep Orca.
Dinsdag reikte Orca haar rapport uit aan rector Wakker. Daarin staan aanbevelingen over de invoering van ICT (informatie- en communicatietechnologie) in het onderwijs aan de TU. De werkgroep bestaat naast de studentenfracties Aag en Oras, het Rekencentrum en de Centrale Elektronische Dienst uit de internetprovider Oli en de sectie onderwijsontwikkeling van WTM (Dido).
Orca is ervan overtuigd dat docenten hun communicatie met de student via internet kunnen verbeteren. Daarvoor moeten alle studenten van de TU de beschikking krijgen over een computer.
,,Als docenten proeftentamens en lesmateriaal doorgeven via internet, komt dat de studieresultaten ten goede”, meent voorzitter P. van der Zanden (CED). Elektronische vragenuurtjes behoren ook tot de voorstellen. En het platform adviseert de bevordering van teleleren: met video-opnames colleges toegankelijk maken via internet.
Wakker is intuïtief een ‘warm voorstander’ van ICT in het onderwijs: ,,Maar dat is nog niet voldoende om een beslissing te nemen. Het is een enorme investering. We moeten dus eerst overtuigd zijn van het onderwijskundige nut”, aldus Wakker. Daarover vraagt hij Dido nog om toelichting.
Eerst wil de rector het initiatief met zijn vaste gesprekspartners, de adviescommissie voor onderwijs en het hoofd onderwijs en onderzoek, behandelen.
Van der Zanden (CED) is niet ontevreden met de reactie van Wakker: ,,Bij de vorige bijeenkomst was hij terughoudender.”
Het rapport wordt volgende week in de studentenraad besproken.
Dinsdag reikte Orca haar rapport uit aan rector Wakker. Daarin staan aanbevelingen over de invoering van ICT (informatie- en communicatietechnologie) in het onderwijs aan de TU. De werkgroep bestaat naast de studentenfracties Aag en Oras, het Rekencentrum en de Centrale Elektronische Dienst uit de internetprovider Oli en de sectie onderwijsontwikkeling van WTM (Dido).
Orca is ervan overtuigd dat docenten hun communicatie met de student via internet kunnen verbeteren. Daarvoor moeten alle studenten van de TU de beschikking krijgen over een computer.
,,Als docenten proeftentamens en lesmateriaal doorgeven via internet, komt dat de studieresultaten ten goede”, meent voorzitter P. van der Zanden (CED). Elektronische vragenuurtjes behoren ook tot de voorstellen. En het platform adviseert de bevordering van teleleren: met video-opnames colleges toegankelijk maken via internet.
Wakker is intuïtief een ‘warm voorstander’ van ICT in het onderwijs: ,,Maar dat is nog niet voldoende om een beslissing te nemen. Het is een enorme investering. We moeten dus eerst overtuigd zijn van het onderwijskundige nut”, aldus Wakker. Daarover vraagt hij Dido nog om toelichting.
Eerst wil de rector het initiatief met zijn vaste gesprekspartners, de adviescommissie voor onderwijs en het hoofd onderwijs en onderzoek, behandelen.
Van der Zanden (CED) is niet ontevreden met de reactie van Wakker: ,,Bij de vorige bijeenkomst was hij terughoudender.”
Het rapport wordt volgende week in de studentenraad besproken.
Comments are closed.