Meer Britse studenten naar Nederland

Nederlandse universiteiten hopen aankomend collegejaar op meer studenten uit Groot-Brittannië: het Britse equivalent van het Nederlandse Studielink is opengesteld voor onderwijsinstellingen uit de gehele Europese Unie.

Nu moeten Britse studenten voor een studie in het buitenland nog direct aankloppen bij de instelling van hun keuze. In de toekomst is het de bedoeling dat meerdere Europese universiteiten zich aansluiten bij Ucas, het inschrijfssysteem voor het hoger onderwijs in Groot-Brittannië.

De verwachting is dat daardoor meer Britse studenten voor een studie in Nederland zullen kiezen, al duurt het voor het zover is. Universiteiten moeten diep in de buidel tasten om zich aan te sluiten bij Ucas, vertelt een woordvoerder van de Universiteit Maastricht, waar al veel Britten studeren. De universiteit gaat niet meteen voor volledig lidmaatschap, maar overweegt om bijvoorbeeld advertenties te kopen in de nieuwsbrieven.

De Rijksuniversiteit Groningen wil wel volledig meedoen, meldt de Britse krant The Guardian. De universiteit moet bewijzen dat het onderwijs goed is en de financiële administratie op orde; de Britten willen alleen universiteiten toelaten die vergelijkbaar zijn met hun eigen instellingen.