Meer bezinningsruimtes op campus

De TU Delft krijgt er twee bezinningsruimtes (contemplation rooms) bij: één in de TU Delft Library (vanaf eind deze zomer) en één bij de faculteit Bouwkunde (vanaf begin 2024). Deze plekken zijn gekozen door het diversity and inclusion (D&I)-office samen met de dienst campus real estate and facility management, zodat iedereen op de campus een bezinningsruimte in de buurt heeft.

De contemplation room bij X. (Foto: Thirza Bolhuis)

Met de nieuwe bezinningsruimtes komt de TU tegemoet aan de toenemende vraag die studentenraadsfractie Lijst Bèta en moslimstudentenvereniging Ibn Firnas signaleren. Zo zeiden studenten tegen hen dat de huidige bezinningsruimtes op X en de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek niet voor iedereen makkelijk bereikbaar zijn.

De toenemende vraag naar bezinningsruimtes past in een landelijke trend. Zo nam de Tweede Kamer in november 2022 nog een motie aan over de behoefte van studenten aan inclusieve en toegankelijke stilteruimtes.

Het D&I-office is blij dat er meer bezinningsruimtes op de campus komen, laat D&I-coördinator Fatima Ait Bari weten. “Deze ruimte is neutraal en open. Studenten en personeel kunnen zich er terugtrekken voor een moment van meditatie, bezinning of gebed. We denken dat dit kan bijdragen aan hun welzijn en aan een inclusieve cultuur op de TU Delft.” (TB)

Thirza Bolhuis / Stagiair