Onderwijs

Mediaorkaan treft stormparaplu

Amerikaanse en Engelse journalisten hebben zich massaal gestort op de Delftse stormbestendige paraplu Senz. ‘Idioot’, ‘krankzinnig’, ‘niet te bevatten’. Philip Hess, mede-oprichter van het Yes!Delft-bedrijf Senz Umbrellas, kan de woorden niet vinden om te beschrijven wat hem deze week overkomt.

Van CNN en ABC News tot de Times en de ontbijtshow ‘Good Morning America’: het lijkt wel of de hele Angelsaksische journalistiek de stormparaplu uit Delft tot knuffelgadget van de week heeft verklaard.

Het mediageweld barstte vorige week los in Engeland. Daar wijdden de Daily Mirror, The Times, The Sun, de Daily Express en The Daily Record opeens allemaal een artikel aan de wonderplu. De eveneens Britse Channel Four-talkshow ‘Richard & Judy’ onderwierp het windvaste regenscherm aan een test. “Ik heb het zelf nog niet gezien, maar naar wat ik heb horen zeggen, hebben ze hem met succes in een windtunnel getest tot een windsnelheid van 160 kilometer per uur”, vertelt Hess. “Dat zou echt huge zijn. Dat is windkracht zestien, als je de Beaufortschaal oprekt!”

Prompt kreeg ook de Amerikaanse journalistiek lucht van de Delftse vinding. Foto’s van de paraplu doken op in het weerbericht op CNN en in een nieuwsitem op ABC News. En dinsdag verscheen er in Delft opeens een koerier van de immens populaire Amerikaanse ontbijtshow ‘Good Morning America’. Of er maar even wat paraplu’s mee mochten voor vertoning in het programma. “We maken ons nu op voor een enorme mediahausse”, zegt Hess op woensdagochtend, enkele uren voor de uitzending. “Ik verwacht dat het straks helemaal los gaat.”

Helaas voor Senz Umbrellas komt dat losgaan iets aan de vroege kant. Wie na het zien van ‘Good Morning America’ naar de winkel rent om een stormparaplu te kopen, komt tot de ontnuchterende ontdekking dat hij in de Verenigde Staten nog helemaal niet te koop is. Met veel geluk lukt dat pas na de zomer, vertelt Hess. “We mikken op een grote roll-out in de Europese Unie (EU) en misschien in Amerika. We hebben concrete interesse van een paar belangrijke distributeurs. We verwachten dat er mooie dingen gaan gebeuren,” zegt hij zonder in detail te willen treden. Vooralsnog heeft Senz Umbrellas op zijn website een intekenlijst geopend voor consumenten van buiten de EU die toch verzekerd willen zijn van een stormparaplu.

Hoeveel stormparaplu’s er sinds de lancering in oktober over de toonbank zijn gegaan, wil Hess niet kwijt. “De eerste negen dagen hebben we er zo’n tienduizend verkocht.” Of hij en zijn kompanen al miljonair zijn? “Nee, natuurlijk niet”, zegt Hess resoluut. “Geld is ook niet ons hoogste doel. Het gaat ons erom om innovatie te brengen in parapluland. Daarvoor moet je echt buiten de gebaande paden denken. Als je je laat leiden door de drang naar geld, dan laat je je beperken. Dan ga je bijvoorbeeld op zoek naar goedkoper materiaal.”

Dan te bedenken dat Hess en zijn collega’s nog maar net zijn begonnen met het verbeteren van de aloude paraplu. “We zijn nog aan het doorontwikkelen. We hebben nog voor vijf jaar ontwikkeling op de plank liggen,” zegt Hess.

‘Idioot’, ‘krankzinnig’, ‘niet te bevatten’. Philip Hess, mede-oprichter van het Yes!Delft-bedrijf Senz Umbrellas, kan de woorden niet vinden om te beschrijven wat hem deze week overkomt. Van CNN en ABC News tot de Times en de ontbijtshow ‘Good Morning America’: het lijkt wel of de hele Angelsaksische journalistiek de stormparaplu uit Delft tot knuffelgadget van de week heeft verklaard.

Het mediageweld barstte vorige week los in Engeland. Daar wijdden de Daily Mirror, The Times, The Sun, de Daily Express en The Daily Record opeens allemaal een artikel aan de wonderplu. De eveneens Britse Channel Four-talkshow ‘Richard & Judy’ onderwierp het windvaste regenscherm aan een test. “Ik heb het zelf nog niet gezien, maar naar wat ik heb horen zeggen, hebben ze hem met succes in een windtunnel getest tot een windsnelheid van 160 kilometer per uur”, vertelt Hess. “Dat zou echt huge zijn. Dat is windkracht zestien, als je de Beaufortschaal oprekt!”

Prompt kreeg ook de Amerikaanse journalistiek lucht van de Delftse vinding. Foto’s van de paraplu doken op in het weerbericht op CNN en in een nieuwsitem op ABC News. En dinsdag verscheen er in Delft opeens een koerier van de immens populaire Amerikaanse ontbijtshow ‘Good Morning America’. Of er maar even wat paraplu’s mee mochten voor vertoning in het programma. “We maken ons nu op voor een enorme mediahausse”, zegt Hess op woensdagochtend, enkele uren voor de uitzending. “Ik verwacht dat het straks helemaal los gaat.”

Helaas voor Senz Umbrellas komt dat losgaan iets aan de vroege kant. Wie na het zien van ‘Good Morning America’ naar de winkel rent om een stormparaplu te kopen, komt tot de ontnuchterende ontdekking dat hij in de Verenigde Staten nog helemaal niet te koop is. Met veel geluk lukt dat pas na de zomer, vertelt Hess. “We mikken op een grote roll-out in de Europese Unie (EU) en misschien in Amerika. We hebben concrete interesse van een paar belangrijke distributeurs. We verwachten dat er mooie dingen gaan gebeuren,” zegt hij zonder in detail te willen treden. Vooralsnog heeft Senz Umbrellas op zijn website een intekenlijst geopend voor consumenten van buiten de EU die toch verzekerd willen zijn van een stormparaplu.

Hoeveel stormparaplu’s er sinds de lancering in oktober over de toonbank zijn gegaan, wil Hess niet kwijt. “De eerste negen dagen hebben we er zo’n tienduizend verkocht.” Of hij en zijn kompanen al miljonair zijn? “Nee, natuurlijk niet”, zegt Hess resoluut. “Geld is ook niet ons hoogste doel. Het gaat ons erom om innovatie te brengen in parapluland. Daarvoor moet je echt buiten de gebaande paden denken. Als je je laat leiden door de drang naar geld, dan laat je je beperken. Dan ga je bijvoorbeeld op zoek naar goedkoper materiaal.”

Dan te bedenken dat Hess en zijn collega’s nog maar net zijn begonnen met het verbeteren van de aloude paraplu. “We zijn nog aan het doorontwikkelen. We hebben nog voor vijf jaar ontwikkeling op de plank liggen,” zegt Hess.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.