‘Medewerkers sneller beoordelen’

Een doorlooptijd van drie maanden voor de beoordeling van medewerkers is te lang en een preview bij het opstellen van beoordelingen moet altijd en niet ‘in principe’ anoniem zijn. Dit laat de ondernemingsraad (or) donderdag 29 november weten aan het college van bestuur.

Het college stuurde alle decanen en directeuren vorige week een brief waarin staat dat de or niet heeft ingestemd met een nieuwe beoordelingsregeling (R&O-regeling 2008) en dat daarom de huidige regeling van kracht blijft.

Volgens het college zijn er daarbij geen wettelijke beperkingen voor een preview en een review van beoordelingen. De or valt echter over de mededeling van het college dat ‘conform het voorgenomen beleid de preview in principe anoniem dient te geschieden’ en dat een doorlooptijd van drie maanden wenselijk is.

Or-voorzitter Cees Daleboudt ziet een nieuwe discussie met het college echter optimistischer tegemoet dan andere or-leden. Interim directeur p&o Ben Geerts had hem namelijk gezegd dat de preview uit de r&o-cyclus moet worden gehaald en niet afhankelijk moet zijn van de jaarrapportage.“Je kunt in februari de preview starten en de r&o-cyclus in maart of in april laten beginnen”, legt Geerts desgevraagd uit. “Dan kan alles binnen acht weken klaar zijn.”

Daleboudt concludeerde tijdens een or-vergadering dat het proces om te komen tot een nieuwe regeling ‘rommelig en slordig’ verloopt vanwege communicatiestoornissen. “Ik heb de indruk dat er verschillende inzichten bestaan tussen college en p&o. Dat is voor ons lastig.”

Bij beoordelingen blijven de kwalificaties A, B, C en D gelden, maar de universiteitsdienst mag zes kwalificaties blijven gebruiken, zoals zij dat afgelopen jaar al deed, vooruitlopend op een nieuwe regeling.

Or-lid Daan Hoogwater (CMHF/AC-HOP) noemde een discussie binnen de or hierover ‘zinloos geleuter’. “Aan een schaal met drie punten heb je voldoende: functioneert iemand goed, slecht, of heeft hij zo veel in zijn mars dat hij niet meer geschikt is voor zijn functie?” (CvU)