Matte opening collegejaar

De TU opende vanmiddag het collegejaar onder het motto ‘global mind, global leadership’. Erg spannend wilde de eerste Engelstalige opening niet worden. De sprekers bleven hangen in algemeenheden.

Vanaf dag één hard werken, open staan voor andere (internationale) studenten en de rest van de wereld en niet te veel gamen. Dat waren de belangrijkste tips die het college van bestuur had voor de nieuwe eerstejaars tijdens de opening van het collegejaar.

Spreker Ben Verwaayen, ooit CEO van Alcatel, voegde daaraan toe dat studenten hun dromen moeten najagen. Volgens hem is een ‘global mind’ bovendien broodnodig nu de economische crisis het Westen heeft geleerd dat het niet meer de baas is en moet veranderen. Die verandering moet in Verwaayens ogen komen van de jonge mensen die nu aan hun studie beginnen.

Je moet het ze nageven, de eerstejaars die de moeite hadden genomen om naar de aula te komen, klapten keurig voor de sprekers op het podium. Maar sprankelen deden ze niet, evenmin als de verhalen die ze te horen kregen.

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg hield een verhaal over internationale vraagstukken waar ingenieurs voor staan, hij roemde zijn eigen TU met zijn graduate school en online education. Hij verbeeldde de TU als een boom. Diens takken kunnen zo ver de wereld in groeien als de wortels toestaan, zei hij. En dus moet de universiteit stevig geworteld zijn in de lokale omgeving: Delft, de Randstad.

Collegelid Anka Mulder had de ondankbare taak haar voorganger Paul Rullmann als spreker te evenaren. Die laatste maakte van zijn speech steevast een halve conference. Mulder hield het zakelijker. Ze hamerde op hard studeren. Ook zei ze dat de TU van haar studenten een ‘global mind’ verwacht. “Het is nu bijna alsof we twee instellingen hebben”, zei ze. Nederlandse en internationale studenten mengen nog steeds niet. “Zo bereid je je niet voor op een internationale wereld. Maar alleen met een global mind kun je de wereld begrijpen en problemen oplossen.”

Mulders laatste tip hing samen met een anekdote uit haar eigen internationale ervaringen: “Kijk wat je naam betekent in het Zweeds.” Zij zelf kwam daar pas achter na besmuikte Zweedse gezichten. Anka betekent eend.