Masters uit Indonesië al in januari verwacht

De eerste aanvragen van studenten uit Indonesië worden al in januari verwacht.

Op uitnodiging van het Taiwanese ministerie van Onderwijs werkte de delegatie in dat land een druk programma af. Daarbij werd de onverminderde belangstelling benadrukt voor de zes in voorbereiding zijnde masteropleidingen, waarmee Delft een nieuw potentieel aan studenten hoopt aan te boren. De meeste Taiwanese studenten die, veelal op eigen kosten, naar het buitenland gaan om te studeren, belanden tot nu toe in de VS. In die eenzijdige richting wil Taiwan verandering brengen, nu de interesse in Europa als handelspartner toeneemt.

De tweejarige masteropleidingen, die volgend jaar september van start moeten gaan, zijn lucht- en ruimtevaarttechniek, elektrotechniek, scheikunde, materiaalkunde en technische wiskunde en informatica. Vooral de vliegtuigindustrie in Indonesië lijkt behoefte te hebben aan in Delft opgeleide masters of science, die de Delftse vakken vanaf het vierde jaar in de Engelse taal volgen. In Indonesië wordt al met de opleidingen geadverteerd en heeft de TU voorlichting gegeven op een onderwijsbeurs voor post-graduatestudenten.

De criteria voor het masterprogramma, waarvan een stage in een relevante industrietak onderdeel uitmaakt, zijn streng. De opleiding moet binnen twee jaar zijn afgerond, maar om toegelaten te worden volgt eerst een uitgebreide selectie op basis van onder meer cijfers, academische vaardigheden en talenkennis.

De TU wil zich zo onderscheiden van de vele masteropleidingen die internationaal worden aangeboden. De eerste aanvragen uit Indonesië worden in januari verwacht. Na een screening door de faculteit worden kandidaten in april door de TU uitgenodigd voor een intake-gesprek in Jakarta. De TU-campagne in Taiwan gaat iets later van start.

Henk Orsel

Een delegatie van het college van bestuur is deze week teruggekeerd uit Taiwan en Indonesië, waar opnieuw de Delftse Engelstalige master-opleidingen onderwerp van gesprek waren. De eerste aanvragen van studenten uit Indonesië worden al in januari verwacht.

Henk Orsel