Manga-nacht in Lumen

De manga-strips zijn ook bij tientallen verfilmd. Deze ‘anime’ kenmerken zich door een razendsnelle montage, een visueel overdonderende tekenstijl en veel spectaculaire effecten. Evenals in de strips bestaat er geen enkele moraal in de films, want alles mag. Twee van deze films, die gemaakt zijn in Hong Kong, staan dit weekeinde op het nachtprogramma van Filmhuis Lumen.

‘Ghost in the Shell’ speelt zich af in een wereld die ten onder gaat aan informatie. Het verschil tussen levende en kunstmatige wezens is volstrekt onduidelijk. Het plot spitst zich toe op een meesterhacker die het produkt is van computerfantasieën, maar mensen nodig heeft om zijn misdaden uit te voeren. Kortom, een spannend cyberspace avontuur vol zinderende actie.

De andere film die wordt vertoond, ‘Wicked City – Blade Runner on Acid’, is de ‘live action’ verfilming van het gelijknamige Japanse stripverhaal. Twee agenten staan voor de taak om een 150-jarige heerser op te sporen die over magische krachten beschikt. Zo heeft hij de drug ‘happiness’ ontwikkeld, die de mens tijdelijk superactief maakt, gevolgd door zijn destructie. Een spetterende strijd tussen mensen en demonen.

Voor exacte tijden zie de agenda. (M.v.d.L)

Mannus van der Laan

In Japan zijn ze razend populair: de manga-strips. Beeldverhalen die worden gekenmerkt door een hoge dosis sex, geweld en science fiction. Meestal spelen ze zich af in een post-apocalyptische wereld, bevolkt door demonen, mutanten en ruimtewezens. Hoewel het ontstaan ervan teruggaat naar de middeleeuwen, verschenen ze vooral na de Tweede Wereldoorlog in gigantische oplagen, waarbij elke doelgroep aan zijn trekken komt, van kinderen tot bejaarden.

Voor exacte tijden zie de agenda. (M.v.d.L)

Mannus van der Laan