Campus

Magistrale windlijnen

Windmolens in mooie strakke rijen langs snelwegen, spoorwegen en kanalen (zogenaamde windlijnen) fleuren binnenkort onze verbindingsaders op.

/strong>

Onlangs protesteerde de Waddenvereniging tegen het plan van het kabinet om langs de Afsluitdijk 109 turbines te plaatsen. Naast vogelbelangen speelt de landschapsvervuiling een rol bij de protesten tegen windturbineparken. Mensen vinden de wirwar van masten en wieken niet mooi. Wel mooi vinden we lange heldere lijnen, zoals een sliert bomen in een landschap. Tenminste, dat stelde de NRC afgelopen zaterdag. Dus waarom geen slingers windmolens langs de snelweg?

,,Die oplossing is mij uit het hart gegrepen”, vertelt dr. ir. Gijs van Kuik, hoogleraar windenergie, van het Delfts Universitair Windenergie instituut Duwind desgevraagd. ,,Diverse landschapsarchitecten hebben al geopperd dat windturbines de lijnenstructuur langs dijken, spoorwegen, snelwegen, kanalen van Nederland kunnen versterken. De meeste mensen vinden turbines langs de dijken van de IJsselmeerpolders mooi, dus waarom niet langs snelwegen?”

De overheid wil dat in 2010 Nederlandse wieken op het land vijftienhonderd megawatt opwekken. Van Kuik ziet vooral toekomst in grote windturbines. ,,Langs de snelwegen en niet te vergeten de spoorwegen kunnen grote molens heel wat van de doelstelling verwezenlijken. Hoe groter de turbines, hoe minder je er nodig hebt om een bepaald vermogen te installeren. Grote windturbines, zoals langs de A12 bij Siemens, draaien langzaam en geven een heel rustig beeld. Bovendien hebben vogels meer tijd om tussen de wieken door te vliegen.”

Oksel

De hoogleraar zou graag zien dat de TU ook een steentje bijdraagt aan turbines langs de snelweg, in dit geval de A13. ,,Twee jaar geleden heeft Delfland, dat nu onder het energiebedrijf Eneco valt, samen met de Delftse windmolencoöperatie het plan ontwikkeld voor enkele turbines tussen de TU en Rotterdam-Overschie. De rol van de TU was slechts het afstaan van enkele vierkante meters grond. Delfland wilde alle kosten op zich nemen. Hun kleine turbine, die in de ‘oksel’ van de A13-Kruithuisweg staat, zouden ze vervangen door een grote, met eventueel een groot TU-logo.”

Gemeente, Rijkswaterstaat, iedereen was voor het plan, behalve de TU. ,,Het argument was dat het wellicht investeerders zou afschrikken voor het te ontwikkelen bedrijventerrein in TU-Zuid”, vertelt Van Kuik. ,,Maar ook een bedrijventerrein moet uitstraling hebben. Wat is er mis met een ‘magistralewindlijnenuitstraling’ in het klein? Bovendien zou de TU de energie kunnen afnemen en daarmee een deel van de doelstelling voor energiebesparing waarmaken. De TU heeft zich immers in een convenant met de vereniging van universiteiten (Vsnu) hiertoe verplicht.”

,,Ik denk dat de TU met net iets meer visie en verbeelding, en zonder kosten, hier een waardig idee kan realiseren. En dat in een tijd van bezuinigingen!” (IL)

Windmolens in mooie strakke rijen langs snelwegen, spoorwegen en kanalen (zogenaamde windlijnen) fleuren binnenkort onze verbindingsaders op.

Onlangs protesteerde de Waddenvereniging tegen het plan van het kabinet om langs de Afsluitdijk 109 turbines te plaatsen. Naast vogelbelangen speelt de landschapsvervuiling een rol bij de protesten tegen windturbineparken. Mensen vinden de wirwar van masten en wieken niet mooi. Wel mooi vinden we lange heldere lijnen, zoals een sliert bomen in een landschap. Tenminste, dat stelde de NRC afgelopen zaterdag. Dus waarom geen slingers windmolens langs de snelweg?

,,Die oplossing is mij uit het hart gegrepen”, vertelt dr. ir. Gijs van Kuik, hoogleraar windenergie, van het Delfts Universitair Windenergie instituut Duwind desgevraagd. ,,Diverse landschapsarchitecten hebben al geopperd dat windturbines de lijnenstructuur langs dijken, spoorwegen, snelwegen, kanalen van Nederland kunnen versterken. De meeste mensen vinden turbines langs de dijken van de IJsselmeerpolders mooi, dus waarom niet langs snelwegen?”

De overheid wil dat in 2010 Nederlandse wieken op het land vijftienhonderd megawatt opwekken. Van Kuik ziet vooral toekomst in grote windturbines. ,,Langs de snelwegen en niet te vergeten de spoorwegen kunnen grote molens heel wat van de doelstelling verwezenlijken. Hoe groter de turbines, hoe minder je er nodig hebt om een bepaald vermogen te installeren. Grote windturbines, zoals langs de A12 bij Siemens, draaien langzaam en geven een heel rustig beeld. Bovendien hebben vogels meer tijd om tussen de wieken door te vliegen.”

Oksel

De hoogleraar zou graag zien dat de TU ook een steentje bijdraagt aan turbines langs de snelweg, in dit geval de A13. ,,Twee jaar geleden heeft Delfland, dat nu onder het energiebedrijf Eneco valt, samen met de Delftse windmolencoöperatie het plan ontwikkeld voor enkele turbines tussen de TU en Rotterdam-Overschie. De rol van de TU was slechts het afstaan van enkele vierkante meters grond. Delfland wilde alle kosten op zich nemen. Hun kleine turbine, die in de ‘oksel’ van de A13-Kruithuisweg staat, zouden ze vervangen door een grote, met eventueel een groot TU-logo.”

Gemeente, Rijkswaterstaat, iedereen was voor het plan, behalve de TU. ,,Het argument was dat het wellicht investeerders zou afschrikken voor het te ontwikkelen bedrijventerrein in TU-Zuid”, vertelt Van Kuik. ,,Maar ook een bedrijventerrein moet uitstraling hebben. Wat is er mis met een ‘magistralewindlijnenuitstraling’ in het klein? Bovendien zou de TU de energie kunnen afnemen en daarmee een deel van de doelstelling voor energiebesparing waarmaken. De TU heeft zich immers in een convenant met de vereniging van universiteiten (Vsnu) hiertoe verplicht.”

,,Ik denk dat de TU met net iets meer visie en verbeelding, en zonder kosten, hier een waardig idee kan realiseren. En dat in een tijd van bezuinigingen!” (IL)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.