De clip bij Madonna’s Material Girl kan bijna niet Delftser: één blond meisje in galajurk, omringd door zeven hijgerige rokkostuums.
Zo’n vijftig geïnteresseerden hoorden afgelopen maandag in Speakers een Studium Generale-lezing over Madonna van docente filmwetenschap Hannah Bosma. Bosma sprak over Madonna’s grote dilemma: ze is popster én ze wil filmster zijn.
De ambitie te stralen in ‘het medium van de twintigste eeuw’ herkent Bosma in de Material Girl-clip: Madonna gekleed als Marilyn Monroe.
Maar waarom wil het de popdiva niet lukken door te breken als filmster? ,,In de filmwereld bestaat een mannenhiërarchie waarin de acterende vrouw slechts een uitvoerend kunstenares is. Mannen schrijven scenario’s, regisseren en produceren”, stelt Bosma. Ook de muziekbusiness wordt volgens Bosma gedomineerd door mannen, ,,waarin vrouwen traditioneel slechts extatisch ‘oeh’ en ‘aah’ roepen.” Maar anders dan in de filmwereld blijkt het voor vrouwen mogelijk naast het zingen te componeren of produceren.
Maar er zijn meer redenen waarom Madonna niet op het doek schittert. Als popster is Madonna een ‘eigenzinnige, machtige vrouw’. Al heeft haar stem volgens Bosma meer weg van spraak dan van zang, ,,haar songs gaan meestal over thema’s als het afwijzen van mannen.” Als voorbeeld klinkt een songregel waarin Madonna de girls op het hart drukt: ,,Don’t go for second best.”
Hoe anders zijn haar vijftien films: Madonna wordt twee keer verkracht, vijf keer doodgeschoten, speelt zichzelf of een rol die het vermelden niet waard is. In slechts twee films vindt Bosma de popdiva geknipt voor haar rol: in de jaren-tachtig-film Desperately seeking Susan (Madonna vindt met Susan een paar oorbellen terug) en in het kort geleden uitgebrachte film Next best thing (Madonna als yogalerares).
Filmster of niet, de fans malen er niet om. Meer dan een uur is hun idool geanalyseerd in tekst, beeld en geluid. Bovendien biedt de aanwezigheid van Bosma de mogelijkheid exemplaren van haar boek ‘Madonna, de vele gezichten van een popster’ te laten signeren. Een paar jaar geleden was kennis in de Madonnakunde goed voor zeven studiepunten aan de universiteit waar Bosma filmwetenschap doceert: de Universiteit van Amsterdam. Maar voor wie dit jaar punten gaat sprokkelen geldt: op naar Leiden, de collegereeks Madonnakunde aan de UvA was eenmalig.
De clip bij Madonna’s Material Girl kan bijna niet Delftser: één blond meisje in galajurk, omringd door zeven hijgerige rokkostuums. Zo’n vijftig geïnteresseerden hoorden afgelopen maandag in Speakers een Studium Generale-lezing over Madonna van docente filmwetenschap Hannah Bosma. Bosma sprak over Madonna’s grote dilemma: ze is popster én ze wil filmster zijn.
De ambitie te stralen in ‘het medium van de twintigste eeuw’ herkent Bosma in de Material Girl-clip: Madonna gekleed als Marilyn Monroe.
Maar waarom wil het de popdiva niet lukken door te breken als filmster? ,,In de filmwereld bestaat een mannenhiërarchie waarin de acterende vrouw slechts een uitvoerend kunstenares is. Mannen schrijven scenario’s, regisseren en produceren”, stelt Bosma. Ook de muziekbusiness wordt volgens Bosma gedomineerd door mannen, ,,waarin vrouwen traditioneel slechts extatisch ‘oeh’ en ‘aah’ roepen.” Maar anders dan in de filmwereld blijkt het voor vrouwen mogelijk naast het zingen te componeren of produceren.
Maar er zijn meer redenen waarom Madonna niet op het doek schittert. Als popster is Madonna een ‘eigenzinnige, machtige vrouw’. Al heeft haar stem volgens Bosma meer weg van spraak dan van zang, ,,haar songs gaan meestal over thema’s als het afwijzen van mannen.” Als voorbeeld klinkt een songregel waarin Madonna de girls op het hart drukt: ,,Don’t go for second best.”
Hoe anders zijn haar vijftien films: Madonna wordt twee keer verkracht, vijf keer doodgeschoten, speelt zichzelf of een rol die het vermelden niet waard is. In slechts twee films vindt Bosma de popdiva geknipt voor haar rol: in de jaren-tachtig-film Desperately seeking Susan (Madonna vindt met Susan een paar oorbellen terug) en in het kort geleden uitgebrachte film Next best thing (Madonna als yogalerares).
Filmster of niet, de fans malen er niet om. Meer dan een uur is hun idool geanalyseerd in tekst, beeld en geluid. Bovendien biedt de aanwezigheid van Bosma de mogelijkheid exemplaren van haar boek ‘Madonna, de vele gezichten van een popster’ te laten signeren. Een paar jaar geleden was kennis in de Madonnakunde goed voor zeven studiepunten aan de universiteit waar Bosma filmwetenschap doceert: de Universiteit van Amsterdam. Maar voor wie dit jaar punten gaat sprokkelen geldt: op naar Leiden, de collegereeks Madonnakunde aan de UvA was eenmalig.
Comments are closed.