L&R wil rol in vliegveld Dubai

Dubai gaat een enorme, innovatieve ‘vliegveldstad’ bouwen. Decaan prof. Ben Droste ziet een rol weggelegd voor Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R).

Dubai wil in de komende vijfenveertig jaar een megavliegveld bouwen. Het Dubai World Center wordt twee maal zo groot als Hongkong en krijgt onder andere zes landingsbanen, zes passagiersterminals, huisvesting voor 250 duizend mensen en luxe golfbanen. “Zo’n project is voor onze faculteit buitengewoon interessant”, zegt Droste. Hij ziet kansen voor een samenwerking met de stad in de Verenigde Arabische Emiraten. “Het is niet toevallig dat iemand uit Dubai hier een seminar houdt.”

Rimzie Ismail van het departement van burgerluchtvaart in Dubai hield deze week een lezing bij L&R, op uitnodiging van de afdeling aerospace management and organisation (AMO). Droste verwacht dat dit verkennende bezoek een eerste stap is in de richting van samenwerking. “De volgende stap is dat wij en een aantal van onze studenten in Dubai gaan rondkijken.”

Ismail stelde dat het voor Dubai lastig zal zijn genoeg mensen goed op te leiden om het megavliegveld te realiseren en om er te kunnen werken. L&R kan helpen, meent Droste. “Studenten kunnen hier een bachelor komen doen, die is immers in het Engels.” Maar de decaan ziet ook een rol voor zijn faculteit bij het opzetten van een geschikte opleiding in Dubai. “We hebben veel ervaring met opleiden en we zijn goed op het gebied van luchtvaart.”

In haar lezing repte Ismail overigens met geen woord over een eventuele samenwerking met Delft. Wel ging ze uitgebreid in op de enorme ambities van de sjeik van Dubai. De aanleg van een derde palmeiland in zee start binnenkort en er zijn plannen voor een 1,7 kilometer lang winkelcentrum. Uiteraard het grootste van de wereld. “Het is madness“, zegt Ismail. “Iedere dag staat er een nieuw project in de krant.” En volgens de sjeik is alles wat in Dubai te zien is nog maar 10 procent van zijn visie. In die visie gaat de groei van de luchtvaart, hand in hand met de ontwikkeling van toerisme, handel en andere vormen van vervoer. Vervoer over weg, rails, water en lucht moeten naadloos op elkaar aansluiten.

L&R heeft genoeg kennis in huis om over het innovatieve vliegveld mee te denken, vindt Droste. “De vakgroep AMO is nauw betrokken bij de samenwerking Schiphol Innovatieve Mainport.” Daarin werkt de TU Delft samen met onder andere Schiphol Group en KLM aan innovatieve ideeën voor het vliegveld, dat volgens Droste nogal wat overeenkomsten met Dubai vertoont. “Dubai kan van Nederland leren. Net als Dubai moet Schiphol met relatief weinig ruimte effectief opereren. En ook Schiphol houdt rekening met de interactie van luchtvaart met de economie, toerisme en de haven van Rotterdam.”