L&R-medewerker Europees kampioen modelzweegvliegen

Frits Donker Duyvis, werkzaam bij de vakgroep aerodynamica aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek, is eind juli in het Hongaarse Ráckeve als eerste geëindigd bij het Europees kampioenschap drie-taken modelzweefvliegen.

br />
Aan het kampioenschap, dat gehouden werd van 22 tot 31 juli, namen zestien nationaliteiten deel, met in totaal 46 deelnemers. Behalve Donker Duyvis deden nog drie andere Nederlanders mee.

Bij het drie-taken modelzweefvliegen wordt gebruik gemaakt van radiobestuurde modelzweefvliegtuigen met een spanwijdte van ongeveer drie meter en een gewicht van circa 2,5 kilo. Een wedstrijd bestaat uit zes ronden waarin drie taken moeten worden volbracht: de duurtaak, afstandstaak en snelheidstaak. Per ronde worden punten verzameld. Het totaal van de beste vijf ronden geldt als eindresultaat.

Donker Duyvis heeft zijn vliegtuig zelf ontworpen en gebouwd. Profiel- en vleugelvorm zijn berekend met behulp van software voor stromingssnelheden bij verkeersvliegtuigen, dat gebruikt wordt in het hoge snelheidslaboratorium van Lucht- en Ruimtevaart. Het computerprogramma werd daartoe speciaal aangepast, met het oog op de relatief veel lagere snelheden bij het modelzweefvliegen.

De L&R-medewerker doet volgend jaar mee aan het wereldkampioenschap. Daarvoor had hij zich tijdens een aantal Nederlandse wedstrijden inmiddels gekwalificeerd. (H.O.)