L&R doet mee met zwaartekrachtmissie

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek gaat de komende acht jaar meewerken aan Goce, de nieuwste satellietmissie van de ESA. Deze missie zal de zwaartekrachtvelden om ons heen beter definiëren.

Afgelopen week ondertekenden de TU Delft en de Europese ruimtevaartorganisatie ESA het contract voor de samenwerking voor de missie Goce.

De TU maakt deel uit van een consortium van tien Europese universiteiten en onderzoeksinstellingen, dat in opdracht van ESA de wetenschappelijke data verwerkt en het zwaartekrachtsveld modelleert. Hiervoor levert de faculteit L&R de komende acht jaar vier onderzoekers, zegt universitair hoofddocent dr.ir. Ernst Schrama van de leerstoel astrodynamica en satellietsystemen. Deze onderzoekers zullen zich bezighouden met de centimeternauwkeurige bepaling van de baan van de satelliet. Hiervoor hebben ze nieuwe methoden ontwikkeld, waarmee parameters voor het zwaartekrachtsveld worden geschat.

Goce (Gravity field and steady-state ocean circulation explorer) zal een gedetailleerde kaart maken van het aardse zwaartekrachtsveld. De satelliet zal vanaf augustus 2006 op een hoogte van 250 kilometer tenminste twee jaar lang rond de aarde cirkelen.

Het nieuwste snufje aan de satelliet is de gradiometer, zegt dr.ir. Pieter Visser, leider van het Goce-project binnen de faculteit L&R. Deze bestaat uit meerdere versnellingsmeters om zwaartekrachtvelden zeer nauwkeurig te meten. De verschillende meetsensoren en data-analysemethoden aan boord van Goce kunnen alle details in het aardse zwaartekrachtsveld die groter zijn dan zeventig kilometer tot op een centimeter . en soms tot enkele millimeters – nauwkeurig in kaart brengen. Met deze gegevens willen geofysici onder andere de oorzaken van aardbevingen en vulkaanuitbarstingen bestuderen. Oceanografen kunnen met deze resultaten betere modellen maken voor het transport van water en energie in de oceanen, dat een doorslaggevend factor is voor de ontwikkeling van het klimaat op aarde. (IL)