Fietsonderzoeker Arend Schwab denkt dat het juist is dat de Stint de openbare weg niet meer op mag. “Met name omdat in geval van nood de bestuurder niet goed kan ingrijpen.”
De bevindingen van een gezamenlijk onderzoek door politie, forensisch instituut NFI en inspectie leefomgeving en transport (ILT) naar aanleiding van het dodelijk verkeersongeval in Oss op 20 september zijn op 1 oktober bekend gemaakt. Minister van Nieuwenhuizen trok met onmiddellijke toegang de toelating van de Stint op de openbare weg in.
Het was zo’n goed idee, en bovendien een vrolijk gezicht, zo’n bakfiets vol kinderen. Vervoerscoördinator Edwin Renzen en IO-er Peter Noorlander wilden een ecologisch alternatief ontwikkelen voor de auto’s en taxibusjes die kinderen van school naar de opvang brachten. In 2011 richtten ze het bedrijf Stint op en vroegen met succes toelating aan voor de openbare weg. Tot deze week reden er zo’n 3.500 elektrische bakfietsen rond. Naast kinderopvang hadden besteldiensten en gemeentewerken de elektrische bolderkar ontdekt.
Nu mag dat dus niet meer. De belangrijkste bevinding uit het op 1 oktober gepubliceerde onderzoeksrapport is dat een los contact de Stint op hol kan doen slaan. Citaat uit de bijlage: ‘Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking/verstoring in een stroompad (doordat de “0-stroomkabel” in het motorsysteem losraakt, breekt of anderszins contact verliest) kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot de hoogst ingestelde snelheid.’
Daar komt nog bij dat in 2014 de 800 Watt-motor is vervangen door een sterker exemplaar van 1.400 Watt. Die is zo krachtig dat de handrem het voertuig niet meer tot stilstand kan brengen, aldus het rapport. De enige manier om het voertuig dan nog te stoppen is de contactsleutel eruit te trekken. Een noodknop zit er, vreemd genoeg, niet op.
De bevindingen worden bevestigd door een eerder incident met een Stint in Amsterdam waarbij de bestuurder verklaarde dat het voertuig alleen tot stilstand kon worden gebracht door de contactsleutel om te draaien.
Een los contact kan spontaan ontstaan, schrijven de onderzoekers, doordat hoge stroomsterkte veel warmte ontwikkelt in de kabels, die bovendien moeilijk weg kan. De temperatuur kan daardoor hoog oplopen waardoor het gesoldeerde contact kan smelten (reeds bij 72 graden Celsius) en het contact verbreekt.
De fabrikant heeft naar aanleiding van de test door de overheidsinstanties ook onderzoek gedaan naar de gevolgen van een los contact, en bevestigt de bevindingen. Het voorstel om een terugroepactie in gang te zetten werd echter van de hand gewezen, waarna de minister de toelating introk.
“Ik denk dat het juist is om het voertuig te schorsen op basis van de huidige feiten rond het ongeval en de eerste bevindingen uit het verkennende onderzoek”, zegt fietsonderzoeker dr.ir Arend Schwab (3mE) desgevraagd. “Met name omdat in geval van nood de bestuurder niet goed kan ingrijpen: de handrem is niet krachtig genoeg en de contactsleutel is lastig te verwijderen.”
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.