‘Liever dood dan tweede’

Knetterende uitlaten en bedwelmende benzinedampen vulden dinsdag tijdens de lunchpauze het plein voor het sportcentrum. Door de regen en kou viel het aantal deelnemers aan de motorcross-afvalrace tegen.

De lucht is grijs, het is waterkoud en het regent. Schreeuwende reclameuitingen en de repeterende beats van een deejay bepalen verder twee uur lang de sfeer op het plein. Met rode linten, hooibalen en autobanden is een circuitje uitgezet, waar studenten een gooi kunnen doen naar de hoofdprijs: een gratis cursus professioneel motorcrossen van meervoudig wereldkampioen Gerard Rond. Twee vrachtwagens vol Puch- en Tomos-brommers zijn uitgeladen, maar de animo is vooralsnog gering.

“Ik hoop dat er mensen komen”, zegt een vertwijfelde Mei Ling Tan. De studente technische bestuurskunde is coördinatrice van de Delftse editie van de groots als ‘Red Bull Knock Out University Series’ aangekondigde reeks motorcrossraces. De EHBO-ploeg is paraat, vertelt een medewerker van het sportcentrum, die een vies gezicht trekt bij het noemen van het sponsordrankje.

De gestaag neervallende regen maakt het crossen niet echt gevaarlijk, zegt Tan. “Er zitten veel bochtjes in het circuit, zodat ze niet te hard kunnen rijden. Iedereen krijgt een helm en een beschermend pak. Het zijn een beetje brakke brommertjes, zodat je geen rijbewijs nodig hebt.” Motorcrossen op ‘maxi-brommers’ is ludiek en stoer, vindt ze.

Twee geïnteresseerden komen een kijkje nemen. Ze volgen de opleiding sport en beweging, van de Mondriaan Onderwijsgroep die op dat moment les krijgt op het sportcentrum. “Ik had wel mee willen doen”, zegt Luco Batenburg, “maar alleen als hij ook meedoet”, wijzend naar zijn makker Arthur van der Kaaij. Die laat weten er geen zin in te hebben. “Te koud”, is zijn keiharde oordeel.

Iemand maakt een proefrondje. Het typische geknetter van de uitlaat vermengt zich met de harde beats die de deejay voortbrengt. Dan melden zich de eerste deelnemers. “Ik doe mee omdat er een heel leuke prijs te winnen is”, zegt student industriëel ontwerpen, Sven Lentz, terwijl hij zich in een pak hijst. Bang voor ongelukjes op het gladde parcours is hij niet. “Het beton ziet er zacht uit.” Bouwkundestudente Suzanne Bentlage weet van tevoren dat ze niet gaat winnen. Ze doet mee voor de lol. “Ik hoop dat ik geen benen breek, want ik ga binnenkort op vakantie.”

In de eerste afvalrace delft Lentz al het onderspit tegen Marco van Trier van de Mondriaan Onderwijsgroep. “Het is moeilijker dan ik dacht, erg glad. Ik had ook niet zo’n goeie tegenstander verwacht.” Zijn brommer blijft pruttelen. “Ik heb geen idee hoe die uitmoet.”

In de tweede rit wordt Bentlage al halverwege de drie rondjes gedubbeld door haar mannelijke opponent. Toch komt ze lachend over de finish, op haar Tomos. “Dat ding gaat heel langzaam”, verontschuldigt zij zich voor haar zwakke prestatie.

Slippend en steppend draaien de vijftien deelnemers behoedzaam hun rondjes. “Pas op dat je bril niet afvalt”, luidt het advies van de spreekstalmeesteres bij het vierde paar. Een deelnemer die het parcours met een sigaret in zijn mond aflegt, wordt door haar als ‘heel stoer’ benoemd. De kwart- en halve finales worden overgeslagen, de meeste winnaars moeten naar het middagcollege. De twee overgebleven crossers staan direct in de finale.

Tan: “Ik had er veel meer van verwacht. Door de regen zijn veel mensen weggebleven die zich al hadden aangemeld. Ik kreeg van sommigen sms’jes dat ze lekker zaten te lunchen.”

“Wat een souplesse”, probeert de spreekstalmeesteres de finale enig cachet te geven. Het is Maarten Janssen (technische bestuurkunde) die al snel een voorsprong neemt die hij niet meer afstaat. Hij wint met een halve ronde voorsprong. Tevreden stelt hij vast dat zijn tactiek, ‘liever dood dan tweede’, heeft gewerkt. Uiteraard krijgen de finalisten een gratis sponsordrankje aangeboden na de fysieke inspanning, hoewel een kop erwtensoep in deze omstandigheden waarschijnlijk wenselijker was geweest. Bij de prijsuitreiking wordt Janssen uitgeroepen tot ‘de a’llerbeste motorcrosser van Delft’. Daarna kan het opruimen beginnen. (JT)

‘@08 Quotes/streamer:Motorcrossen op ‘maxi-brommers’ is ludiek en stoer’

‘@08 Quotes/streamer:Motorcrossen op ‘maxi-brommers’ is ludiek en stoer’