Wetenschap

Leuk bedacht: Condensstrepen

Delta bericht regelmatig over innovatieve ideeën. Maar wat is daarvan terechtgekomen? Hoe staat het bijvoorbeeld met de vliegtuigbrandstof die geen condensstrepen zou veroorzaken?

Het idee
Veel vliegtuigmaatschappijen doen het al; vliegen op synthetische kerosine, gemaakt van organisch materiaal, kolen of gas. Door gebruik te maken van deze brandstof stoten ze minder vervuilende zwavelhoudende koolwaterstoffen uit. Jammer genoeg mogen vliegtuigmaatschappijen hun kerosine voor slechts de helft bijmengen met de synthetische variant. Vliegtuigmotoren draaien namelijk soepeler als er wat viezigheid in de brandstof aanwezig is. Maar volgens ir. Tim Snijders, die tot voor kort werkzaam was bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, doen vliegtuigen het ook goed op een mengsel met slechts vijf procent kerosine en vijfennegentig procent synthetische kerosine. Dat mengsel zou ook nog voldoende viezigheid bevatten, waaronder sulfaat en aromatische verbindingen. Een groot bijkomend voordeel is dat het nauwelijks leidt tot de vorming van condensstrepen in de atmosfeer. Althans dat was de stellige overtuiging van Snijders. Deze langgerekte kunstmatige wolken, die in het zog van vliegtuigen ontstaan, versterken mogelijk het broeikaseffect. Hoe minder condensstrepen hoe beter.

Proefdraaien
Jarenlang liet Snijders vliegtuigmotoren op de grond proefdraaien met zijn aangepaste brandstofmengsel. Zijn bevindingen stuurde hij door naar de luchtvaartautoriteiten. In 2012 kreeg hij toestemming voor een proefvlucht en koos hij het luchtruim met het Delftse onderzoeksvliegtuig, de Cessna citation.

Helaas
“Die dag was de lucht erg vochtig”, herinnert Snijders zich. “In heel vochtige lucht maak je altijd wel condensstrepen. We hebben het effect van de verschillende brandstoffen op wolkenvorming dus niet kunnen meten. Er is geen vervolg gekomen op het onderzoek. Het experiment was door Shell gefinancierd en dat bedrijf wilde weten of we veilig konden vliegen, meer niet.” En dat laatste was het geval, Snijders is veilig geland.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.