Wetenschap

Leuk bedacht

Delta bericht regelmatig over innovatieve ideeën. Maar wat is daar een paar jaar later van terechtgekomen? Hoe staat het bijvoorbeeld met de Superbus van wijlen L&R-hoogleraar prof.dr. Wubbo Ockels?

Het idee
De Superbus was zonder twijfel Ockels’ meest ambitieuze project. Wubbo Ockels, die op 18 mei vorig jaar overleed, voorzag een toekomst waarin gestroomlijnde elektrische bussen met 250 kilometer per uur over verwarmde superbusrijbanen zouden razen en mensen tot vlak bij hun huis zouden brengen.

De Superbus kon al meteen op kritiek rekenen. Bij de presentatie van de plannen in 2006 werd de bus uitgemaakt voor ‘batmobiel’, ‘rariteitenkabinet’ en ‘superlatievenbus’. Van de techniek zou niet veel deugen, of het nu ging over het navigatiesysteem, de banden, de accu of het speciale wegennet. Maar de Superbus kwam er. In 2012 kreeg de elektrische bolide zelfs een kenteken.

“Dat we een kenteken zouden krijgen, hadden we nooit durven dromen”, zegt ir. Joris Melkert (L&R), die sinds het begin bij het Superbusproject betrokken was. Volgens hem is het project succesvol afgerond. “Bus-fabrikanten hebben het concept niet overgenomen. We hadden ook niet verwacht dat ze er meteen op zouden duiken. Maar als onderzoeksproject is de bus geslaagd. We hebben een demonstratiebus gemaakt waarmee we hebben laten zien dat je met dit type voertuig 250 kilometer per uur kunt rijden.”

Hoe nu verder?
De bus staat geparkeerd in een opslagruimte achter het faculteitsgebouw van Civiele Techniek en Geowetenschappen. “Dat hij is opgeborgen vind ik ontzettend jammer”, zegt Melkert. “De bus was altijd een grote publiekstrekker tijdens demonstraties en op beurzen. Het zou mooi zijn als hij op de campus tentoongesteld werd of in een museum terechtkwam. Dan kan iedereen er tenminste van genieten.”

De bus staat onder beheer van 3mE-decaan prof.dr. Theun Baller. Begin 2013, niet lang na Ockels’ pensionering, is het superbusproject overgebracht van L&R naar 3mE. Er moesten nog een paar tests uitgevoerd worden om het project af te ronden. Even is er sprake van geweest dat het valorisatiecentrum van de TU zich over de Superbus zou ontfermen en op zoek zou gaan naar investeerders. Maar dat ging niet door.

Baller laat weten dat er op dit moment geen investeerders geïnteresseerd zijn in de Superbus. Dat betekent volgens hem allerminst dat de bus is afgeschreven of vergeten. “”De markt is nu aan zet. De implementatie van zo’n nieuw vervoersconcept is natuurlijk een heel traject.”

Maar zou de bus niet tentoongesteld moeten worden? “Wij staan open voor suggesties”, zegt Baller. “Maar er heeft zich nog geen museum gemeld.” Hij voegt er aan toe dat het op een waardige manier zou moeten gebeuren. “Als de bus op een shabby manier tentoongesteld staat, dan schaadt dat het imago van de Superbus en dat kan investeerders afschrikken.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.