Onderwijs

‘Lente en studie, dat matcht niet’

Je hebt het bsa, langstudeerdersregelingen en bijverdienmaxima. En dan barst ineens het voorjaar los. Langere dagen, meer zon, meer hormonen. Funest voor de verhouding studie, werk, ontspanning/ontplooiing? De duidelijkste les uit een steekproef onder studenten op de campus is dat het bsa en het onheil dat het kabinet voor de studenten in petto niet veel invloed heeft op het weerstaan van de lenteverleidingen.

Het meest uitgesproken is Giorgos Galatis (27), eerstejaars student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. “In de winter komt de studie op één, daarna werken en dan ontspannen en buiten zijn. Nu is het helemaal omgekeerd.” Alles aan hem ademt machteloosheid. “Het is langer licht. Daardoor heb ik veel moeite me te dwingen om te gaan studeren. Ik heb geen verweer en je kunt het licht niet uitzetten.” Hij is absoluut zeer gemotiveerd. “Dit is mijn tweede studie. In Griekenland heb ik natuurkunde gestudeerd.” Hij maakt er het beste van. “Ik zit vandaag in de bieb. Minder licht.”

Frans Willem Hamer (21 en derdejaars civiele techniek) en Heleen Middel (19 en tweedejaars L&R) komen met een zelfde soort verhaal. Hamer doet aan wielrennen en valt nu ten prooi aan de verleiding om lekker een paar uur te gaan trappen. “Maar ook uitgaan. Het kost allemaal meer tijd dan in de winter. De verhouding studie/ontspanning verschuift van 70/30 procent in de donkere maanden naar 60/40. “De studie kan het hebben. Mijn volgende blok is iets lichter. En ik kan me wel zetten tot studeren.”

Bij Middel is het lente-effect groter en zit er serieuze sturing achter. Bij haar schiet de verhouding studie/ontplooiing van 80/20 in de winter naar 60/40 nu. “Ik plan het zo dat ik in de winter het meest voor m’n studie doe, zodat ik de eerste en vierde periode het minste hoef te doen.” Dat plannen is een makkie. “Zeker als je toch al niet meer nominaal loopt.”

Denk je net dat je de tendens te pakken hebt, tref je derdejaars civiele techniek Roy Bergsma (20). Hij begint zoals verwacht. “Wat zo jammer is: hoe mooier het weer, des te zwaarder de studie. Het matcht gewoon niet.” Maar dan kantelt zijn verhaal. Hijzelf heeft geen last. “In de winter studeer ik minder en geniet ik minder van mijn vrije tijd, want je zit veel binnen.” Nee, dan het voorjaar. “Dan studeer ik het meest en relax ik het best. Vanaf vorige week kreeg ik echt weer zin om te studeren. Ik voel me gewoon beter. Door de winter kan ik meer genieten van de lente en de zomer.”

Joëlle Langeveld en Louise Meijer zijn in evenwicht, maar als vijfdejaars mijnbouwkunde dan ook door de wol geverfd. Aandacht voor studie, werk en ontspanning hangt vooral af van de drukte. “Bijvoorbeeld als een grote opdracht echt af moet.” Dan kunnen ze de verleidingen weerstaan. “Er zijn nu wel meer sociale gelegenheden”, geven ze toe, “zoals een barbecue en terrasjes en je kunt makkelijker fietsen en sporten.” En als ze eens toegeven? “Dan zorgt de ontspanning ervoor dat je je beter kunt concentreren.”

New apartments
Timpaan, a property development company, plans to build 200 new student apartments on the site of the Pauwmolen business park in Delft. Most of the housing complex’s apartments will contain two rooms and a small bathroom. Some apartments will be larger, however, so that students can live in groups or also use their apartments as offices for new start-up companies. The building work is expected to begin in 2011 and be completed by late 2012 or early 2013.

Less interest The information day held last month for prospective BSc students was slightly less well-attended than the previous year, when a record 3,217 Dutch high school seniors toured the campus. This year 3,057 students made the trip to Delft, a drop of 5 percent. It is however too early to say whether this will also translate into a 5 percent drop in new enrolments at TU Delft, says Corien Sluis, of TU Delft’s marketing department: “But it is a good indication, although other issues also play a role.”

Minor decisionsIt’s that time of year again, when approximately 1,500 students must choose their minor subjects for the coming academic year. On Monday 26 April a special minor information session will be held at the Aula Congress Centre, and already some 600 students have registered to take part. Students can visit the information market and join faculty presentations on the minors. Once they have decided on a minor, the students then enrol via the minor registration system. Registration is open from 3 May to 31 May 2010. A Master Information Event will also be held on Thursday 22 April for third-year BSc students and fourth-year students in higher professional education. Study advisors, MSc students and coordinators will be on hand to answer questions and offer in-depth information about TU Delft’s various degree programmes.

Self-awareOnly one-third of all Dutch university students plan to search for jobs immediately following graduation. The rest will wait until they find the ideal job: that is, a job that offers training and career development opportunities and a sufficient number of vacation days. These findings come from a survey conducted by Talentive, an organisational consultancy firm, and were published in Trouw newspaper. Researcher Frits Korten was quoted in Trouw as saying: “We call these students Generation Y: those born between 1975 and 1990. A characteristic of this generation is their powers of estimation: they are extremely self-aware and know what they are worth.” And according to Korten, these students can afford to be critical, because soon much of the baby-boomer generation will retire: “Companies must therefore do their best to recruit these graduates.”

Travel firstDutch high school students are now more likely to take a year off to travel before heading to university or polytechnics, according to figures released by Statistics Netherlands (CBS). Ten years ago, more than 90 percent of all high school students went directly into higher education after graduating from high school. But since then, that figure has continuously dropped. In 2008, less than 83 percent of these students immediately enrolled in higher education programmes.

No matesThe UK is currently hosting the annual ‘Shine! – International Student Awards’, which were started in 2002 to showcase the contributions international students make to their university communities. For this year’s competition, students had to write a ‘letter home’ in English about their non-academic achievements in the UK. Everardo Gutiérrez-Enríquez, from Mexico, and a student at the University of Huddersfield, wrote in this letter that when he started his studies he was definitely a ‘Billy no mates’ but that he then got involved in on-campus societies and his social life changed. ‘I’m so very popular and as happy as a pig in mud’, he wrote. Zengguo Jin, an international student at the University of Southampton, wrote that she’s different, because ‘most Chinese students don’t normally take part in societies and talk to British people, because they’re too shy’, while adding that ‘it’s not the British who think Chinese students’ English is poor; it’s the Chinese who think their English is poor.’ This year’s Shine award winner will be announced on 22 April.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.