Lekker zichzelf

Ineens stond er voor het oude gebouw van Industrieel Ontwerpen een grote tipi. Op het grasveld werd gefrisbeed, vuur gespuugd, gegeten en geslapen. Niet door een stel thuislozen of eerstejaars uit Groningen die nu al instemming lopen, maar het waren de Delftsche Zwervers.

br />
Met een kar vol spullen vertrokken ze om halftien vanaf het Kruithuis. Zo’n anderhalf uur later stond de tipi in volle glorie langs de Mekelweg. ,,We trokken wel veel bekijks”, vertelt Lilian van Emden (26), zevendejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, ,,maar bijna niemand sprak ons aan. Ze zullen het wel gek gevonden hebben”, lacht ze.

Gek of niet, de Zwervers hebben zo hun eigen verenigingsleven. Elke maand proberen ze een weekendje weg te gaan en elke week wordt er op donderdag gegeten in het Kruithuis. ,,En na het eten is er altijd een avondprogramma”, vertelt Van Emden. ,,Zoals speurtochten door de omgeving, films kijken en binnenkort T-shirts verven.” Maar ook een jaarlijks kamp in Ommen met 25 moeilijk opvoedbare kinderen hoort al sinds 1923 bij de tradities van de Zwervers.

Wat betekent het om bij de Delftsche Zwervers te horen? ,,Iedereen is hier gewoon lekker zichzelf. En er zijn compleet geen machtsverschillen. Iedereen draagt gewoon zijn steentje bij”, vindt Van Emden. Je bent bij de Zwervers niet verplicht om actief te zijn, ,,maar met zo weinig leden wordt wel heel erg gewaardeerd als je iets organiseert”, aldus Van Emden.