Leer als een speer

Beter studeren én tijd overhouden voor leukere dingen. Vorig weekend leerden studenten trucs om hun brein effectiever te gebruiken.

Een collegezaal vol studenten met gekleurde stiften bij Techniek Bestuur en Management (TBM), afgelopen zaterdag. Ze hingen aan de lippen van Jan Willem van den Brandhof, die een workshop ‘Train your brain’ gaf. Menig docent is al blij met de helft van die aandacht, maar zij hebben niet wat breingoeroe Van den Brandhof heeft: een trukendoos voor succesvol studeren in minder tijd.

Een van de trucs is mindmappen. Wie nog aantekeningen maakt met lappen tekst, is hopeloos inefficiënt. Naar college gaan voortaan een hoop kleurtjes en een groot wit vel mee. De student vat alle informatie in steekwoorden en tekeningen langs kleurige strepen. Om de techneuten te overtuigen van de zin van deze kliederpartij, strooit Van den Brandhof met wetenschappelijke onderzoeksresultaten en krijgen de studenten college over het brein.

“Kinderen mogen tot hun zesde jaar tekenen en kleien, maar daarna is het afgelopen. Dan wordt vooral de analytische linkerhersenhelft ontwikkeld. De creatieve rechterhelft is bij ons een soort slapende reus”, zegt Van den Brandhof. Tijd om de kant gericht op beeld, muziek, kleur en intuïtie te ontwikkelen. “Door te tekenen en kleur te gebruiken in je aantekeningen, gebruik je beide hersenhelften en onthoud je het beter.” Helemaal als het brein ook nog in de zogenaamde alfastaat verkeert. In die vrij ontspannen staat ben je ook als je droomt of helemaal opgaat in een boek.

Van den Brandhof volgde twintig jaar geleden een cursus mindmappen en was verkocht. Hij mindmapt alles, zelfs zijn doelen in het leven. Zijn agenda, zo groot als een flink fotoboek, staat vol met kleurige tekeningen. Zijn vrouw bracht zelfs een kookboek uit met de recepten in mindmaps. De breintrainer verkondigt het succes van de techniek voor veel geld aan bedrijven en voor een stuk minder (40 euro) aan studenten. “Het is toch vreemd dat je nooit leert hoe je je brein moet gebruiken?” Terwijl volgens Van den Brandhof met wat trucs betere studieresultaten te halen zijn in 24 procent minder studietijd.

Freerk Wilbers, student werktuigbouwkunde, was vooraf wat sceptisch en gelooft ook niet zo in het verhaal over hersenen in de alfastaat. “Maar het mindmappen ga ik wel doen”, zegt hij. “Tijdens colleges verveel ik me soms. Het is veel leuker als je een beetje kunt tekenen tussendoor.” Ook technische vakken zijn volgens hem goed te vatten in een mindmap. “Vaak staat een formule centraal. In het boek is veel tekst nodig om die uit te leggen, maar het verhaal is vaak beter te vangen in een tekeningetje.” Erik van der Meij (TBM) betwijfelt of hij volgend college met de kleurenstiften in de weer gaat. Hij vindt mindmappen veel werk. Waar hij voor komt is het snellezen. “Ik loop nu stage en moet stapels informatie lezen.” En dat kan met wat oefenen vier keer sneller dan nu, belooft Van den Brandhof.

“Omdat we hardop leren lezen, lezen we zo snel als we praten, ongeveer 250 woorden per minuut.” Dat je gedachten bij het studeren wel eens afdwalen, komt doordat het brein duizend woorden per minuut aan kan en verveeld raakt van dat trage tempo. Van den Brandhof wil de studenten in een uur al twee keer zo snel leren lezen, zonder begrip van de stof te verliezen.

Even later staat de barokmuziek aan, die de studenten in de alfastaat moet brengen. Van den Brandhof staat als een dirigent voor de zaal, met een metronoom in zijn hand. Bijna honderd gele markers vliegen in het ritme over de tekst. En inderdaad, na een uur blijkt de leessnelheid van bijna alle cursisten verdubbeld. De wereldkampioen snellezen, ene Sean Adams, zullen ze niet snel verslaan. Hij leest drie regels tegelijk met een snelheid van 3850 woorden per minuut en weet de inhoud ook nog te onthouden. Van den Brandhof: “Maar hij is wel een beetje een freak.” (MM)

www.brainstudio.nl

(Illustratie: Floris Wiegerinck)