Studentenleven
BalPol4

Langverwachte bouw van studentenflat start in september

Na uitstel op uitstel weet Duwo het zeker: komend academisch jaar start de bouw van studentenflat BalPol4. De flat is bestemd voor studenten van 23 jaar en ouder.

Deze impressie van BalPol4 komt uit 2013, inmiddels is het ontwerp iets aangepast. (Afbeelding: Duwo)

De bouw van de studentenflat met 136 studio’s start in september 2023, maakte studentenhuisvester Duwo deze week bekend. De oplevering is eind 2024. Een woordvoerder kon niet zeggen wanneer de eerste studenten er kunnen intrekken.

Alle studio’s zijn bedoeld voor studenten van 23 jaar en ouder. De woningen zijn 27 vierkante meter groot en hebben een eigen badkamer en keuken. De huur is 576 euro en het is mogelijk om huurtoeslag aan te vragen voor de studio’s. BalPol4 krijgt twee gemeenschappelijke ruimtes, waaronder een overdekte buitenruimte van 300 vierkante meter. Het gebouw komt aan de Balthasar van der Polweg, op de parkeerplaats van Balpol3 en het studentencomplex Korvezeestraat.

Uit een onderzoek van Delta dat onlangs is gepubliceerd, blijkt dat er na sinds 2017 geen studentenhuisvesting meer is bijgekomen op de campus. Ook de bouw van studentenwoningen in de gemeente Delft is nagenoeg opgedroogd. De komst van BalPol4 verandert dat.

Vleermuizen en bezwaren

De bouw van de flat staat sinds 2013 op de planning en liep keer op keer vertraging op door onder meer bezwaarprocedures en de aanwezigheid van vleermuizen. In september 2021 maakte de huisvester bekend nog dat jaar met de bouw te kunnen starten. Navraag bij een perswoordvoerder leert dat de combinatie van bezwaarprocedures en vleermuizen ook in het laatste stadium voor vertraging heeft gezorgd. “Metingen over de leefbaarheid voor de vleermuizen moesten opnieuw gebeuren om ook op dat vlak groen licht te krijgen.”

Het ontwerp is in de tussentijd een aantal keer aangepast. Zo komen er nu gevelkasten voor vleermuizen en krijgt het gebouw een groen dak. Hoewel uit meerdere onderzoeken van Delta en lokale partijen zoals Stip, Oras en WijWonen blijkt dat studenten liever gemeenschappelijk wonen, zijn de studio’s onderdeel gebleven van het ontwerp.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl