Studentenleven
Langstudeerboete en lagere basisbeurs

Delftse studenten voeren actie in opmaat naar studentenprotest

De financiële positie van studenten wordt steeds slechter, aldus studentenvakbond LSVb. De Delftse studentenvakbond VSSD sluit zich daarbij aan. Donderdag voerden ze actie.

Leden van de VSSD deelden donderdagmiddag flyers uit om aandacht te vragen voor de verslechterde financiële positie van studenten. (Foto: Kim Bakker)

In feloranje jassen delen leden van de Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen (VSSD) read-more-closed donderdagmiddag 10 oktober mandarijnen en flyers uit aan langslopende studenten. ‘De groeten met je boete’ staat er op posters op een meegebrachte statafel.

In het Mekelpark, tussen de faculteiten EWI en CiTG, wappert sinds woensdag ook een roze banner met de tekst ‘Goed onderwijs begint bij een eerlijke basisbeurs’ en het logo van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Dezelfde banner hangt ook in Rotterdam, Amsterdam, Groningen, Utrecht, Zwolle en Nijmegen.

Het zijn kleine acties in opmaat naar een grootschalig studentenprotest op vrijdag 18 oktober. Dan organiseert de LSVb vanaf 12:00 uur op de Koekamp in Den Haag een demonstratie tegen de verslechterde financiële positie van studenten.

De tekst gaat verder onder de foto.

(Foto: Kim Bakker)
Verlaagde basisbeurs

Dat studenten steeds slechter af zijn, staat volgens de actievoerders buiten kijf. Op Prinsjesdag becijferde het Nibud dat de koopkracht van studenten er volgend jaar 6,6 procent op achteruit gaat. Dat komt onder meer door de in september verlaagde basisbeurs voor uitwonende studenten. Die was eerder juist verhoogd vanwege de hoge inflatie. “De basisbeurs komt niet eens in de buurt van de gemiddelde huurprijs”, zegt voorzitter Abdelkader Karbache van de Landelijke Studentenvakbond. Hij is ook student aan de TU Delft en was eerder lid van de studentenraad. “En dat terwijl veel studenten geen recht hebben op huurtoeslag.”

Daarnaast houdt het kabinet vast aan zijn plan om de langstudeerboete in te voeren. Een motie van de Partij voor de Dieren in de Eerste kamer woensdag om het plan te schrappen, werd verworpen. Een lichtpuntje was er donderdag ook: geldverstrekker DUO maakte bekend dat de nieuwe rente is vastgesteld op 2,57 procent. Dat is slechts 0,01 procent hoger dan bij de vaststelling vorig jaar.

Toch zijn de maatregelen opgeteld funest voor studenten, vindt de LSVb-voorzitter Karbache: “We krijgen steeds meer signalen van studenten dat ze niet meer rond kunnen komen. Studeren is voor sommigen niet te betalen zonder er wat bij te lenen.” Als de overheid echt wil investeren in de toekomst, moet het anders, aldus de voorzitter. “Dat doe je niet door allemaal financiële obstakels neer te leggen.”

Ook SP Jongeren Haaglanden protesteerden woensdag tegen de langstudeerboete. Zij riepen op een spandoek, opgehangen op de hekken rondom de trambaan, op om een petitie tegen de boete te tekenen. Hun doek werd diezelfde ochtend verwijderd.

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl