Laffe Hel

Geen ‘hel’ tijdens roeiwedstrijd in het hoge noorden en de stand van zaken in het Delftse studentenvoetbal.
Sneeuw, onderkoelde roeiers en ijspegels op de riggers. Dat zijn de ingrediënten die de Hel van het Noorden tot de Hel van het Noorden maken.

Al jaren lang. Nou ja, in de enigszins verwrongen herinnering dan. Niets van dat al was in elk geval vorige week zondag te bespeuren tijdens de 37ste editie van dit door de Groningse studentenroeivereniging Aegir georganiseerde evenement. Nooit had de voorzitter van de Hel-commissie zo’n ‘laffe Hel’ meegemaakt als deze keer. Dat verkondigde hij voor een camera van een studentenmedium over de zes kilometer lange achtervolgingsrace voor de skiff (eenmansboot) en de twee-zonder-stuurman op het Eemskanaal te Groningen. Uiteraard waren ook de Delftse studentenroeiverenigingen Laga en Proteus vorige week met een flink contingent roeiers present in het hoge noorden. ‘Met zo’n 11 knopen zuiderwind en een temperatuur van rond de 12 graden lijkt het een milde editie van de Hel te worden, in de luwte van de dijk langs het water’, werd al tandenknarsend voorspeld op de site van Laga. Onder deze bijna lenteachtige omstandigheden speelde zich in de categorie skiffeuses onder 23 jaar een onderlinge Delftse strijd af tussen Roos de Jong van Proteus en de winnares van vorig jaar, Laila Youssifou van Laga. Dit keer bleef eerstgenoemde haar grote concurrente drie seconden voor. Ze was de enige Delftse afgevaardigde die blik trok.

Hoe het met de heldendaden van het nationale vrouwenvoetbalelftal staat was op het moment van kopijsluiting voor deze Delta onbekend. In elk geval konden de Oranje-dames afgelopen donderdag in Italië geschiedenis schrijven door zich voor het eerst in hun bestaan te plaatsen voor een WK. Interessant om in het kielzog daarvan eens te inventariseren hoe het er met het Delftse studentendamesvoetbal voor staat. Voorlopig kan er een voorzichtig optimistische conclusie worden getrokken. De dames van zaterdagclub Ariston’80 promoveerden twee jaar terug voor het eerst naar de derde klasse en doen het daarin niet onaardig met een plaats in de middenmoot. Het ooit zieltogende en in 2002 uit de as herrezen Taura, zoals de vrouwentak van zondagclub Taurus voor insiders door het leven gaat, werd vorig seizoen afgetekend kampioen, maar lijkt nu in de vierde klasse te moeten vrezen voor degradatie. Na zeven duels staan de voetbalsters stijf onderaan met een schamele twee punten. De laatst gespeelde wedstrijd voor de deadline van dit blad gaf overigens wel enige hoop. Tegen het hoog geplaatste Hekelingen werd met 1-1 gelijkgespeeld.

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl