Kwetsbare studenten nemen minder vaak deel aan extracurriculaire activiteiten

Studenten van niet-westerse achtergrond of zonder hoogopgeleide ouders nemen minder vaak deel aan extracurriculaire activiteiten zoals een bestuursjaar of medezeggenschap, aldus een onderzoek van ResearchNed. De langstudeerboete zal deze kloof alleen maar vergroten, waarschuwt studentenorganisatie ISO.

Geldzorgen zijn volgens de onderzoekers een belangrijke reden voor deze ‘kwetsbare’ studenten om af te zien van extracurriculaire activiteiten. Bij 42 procent van de studenten met een niet-westerse migratieachtergrond speelt dit een rol, tegenover 30 procent van de Nederlandse studenten.

Kanttekening

Overigens plaatsen de onderzoekers een kanttekening bij de percentages die ze noemen. Naar verhouding hebben weinig universitaire studenten, weinig eerstejaars, weinig vrouwen én weinig studenten met hoogopgeleide ouders meegedaan aan het onderzoek. Het rapport geeft een beeld, maar het gaat om een eerste verkenning, schrijven ze.

Het ISO ziet het onderzoek vooral als argument tegen de langstudeerboete, die 95 duizend studenten per jaar zal treffen. “Het is onaanvaardbaar dat een steeds grotere groep studenten deze betekenisvolle kansen misloopt”, stelt ISO-voorzitter Mylou Miché.

Volgens haar gaat het niet alleen om deze studenten zelf, ‘maar verliest de gemeenschap zo waardevolle bijdragen van gemotiveerde en betrokken studenten’. “Studenten in de medezeggenschap leveren bijvoorbeeld een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs en studenten die een bestuursjaar doen leveren een onmisbare bijdrage aan het studentenleven in hun stad.”

Protest

Afgelopen vrijdag protesteerden honderden studenten in Den Haag tegen de langstudeerboete. Woensdag debatteerde de Tweede Kamer met minister Eppo Bruins over de bezuinigingen en de positie van studenten. (HOP, LvdK en BB)