KrtNws

DiefstalVorige week zijn er 21 pc’s gestolen in het hoofdgebouw. De dieven lieten de beeldschermen en toetsenborden staan en namen alleen de pc-kastjes mee.

Papier

Dankzij Baan kan de TU tegenwoordig het papierverbruik meten. Over het jaar 2000 blijkt dat 37.618.500 vellen te bedragen. Voor het milieu zou het goed zijn om de hoeveelheid verbruikt papier tot de helft te reduceren, vindt de studentenraad. De raad maakt zich daarom sterk voor dubbelzijdig printen op alle faculteiten.

Robots

In de landelijke Createchwedstrijd, waar studenten uit Delft, Eindhoven en Twente afgelopen zaterdag hun robots met elkaar in het strijdperk lieten treden, sleepten Delftse teams de eerst en derde plaats in de wacht. Het ging om respectievelijk om het Dze-Hermannatorteam en het Wanhoop-Wintersurfersteam.

Fietsen

Aan de voorzijde van het gerenoveerde werktuigbouwgebouw mogen geen fietsen meer geplaatst worden. Studenten werktuigbouwkunde en maritieme techniek werd dat vorige week per e-mail duidelijk gemaakt. Studenten moeten hun fiets voortaan aan de achterzijde van het gebouw stallen. Vanwege de veiligheid, toegankelijkheid en een vlotte afhandeling van het verkeer, meldt de e-brief. Veel studenten vermoeden dat de faculteit studentenfietsen voor de ingang niet chique vindt.

Korting

Leden van studentenverenigingen krijgen speciale TU-korting bij het behalen van het bedrijfshulpverleningdiploma. Zij hoeven geen 625 gulden, maar 175 gulden te betalen aan de brandweer die de cursus verzorgt. Vanaf 1 januari moeten een op de vijftig aanwezigen bij studentenverenigingen wettelijk zo’n diploma hebben.

Prijs

De Hogeschool Zuyd en de Katholieke Universiteit Nijmegen ontvangen maandag de Emancipatie Prijs voor het Hoger Onderwijs. De prijs, die in 1998 door de toenmalige onderwijsminister Ritzen werd ingesteld, wordt iedere drie jaar toegekend. Dit jaar lag de nadruk op cultuurverandering bij instellingen voor hoger onderwijs. Detwee winnaars ontvangen beide honderd duizend gulden uit handen van minister Hermans.

Strop

Ruime kamers voor een spotprijsje. Met dat aanbod trekt het kamerbureau ‘Door Studenten Voor Studenten’ in steeds meer steden de aandacht. Voor slechts 52,50 inschrijfgeld kan Dsvs je aan een kamer helpen, zo heet het. Een redactielid van de Groningse Universiteitskrant nam de proef op de som en schreef zich in. Daarna belde ze maandenlang bijna elke dag, maar het bureau was onbereikbaar.

3076 gulden

Het collegegeld voor het studiejaar 2002/2003 is door minister Hermans (onderwijs) met bijna 5 procent verhoogd van 2950 tot 3076 gulden. De verhoging houdt gelijke tred met het prijsindexcijfer van de gezinsconsumptie. Studentenbond Lsvb reageert afwijzend. ,,Wij hebben er vooral bezwaar tegen dat de basisbeurs niet met hetzelfde percentage wordt verhoogd”, aldus voorzitster Sofie Joosse.

Diefstal

Vorige week zijn er 21 pc’s gestolen in het hoofdgebouw. De dieven lieten de beeldschermen en toetsenborden staan en namen alleen de pc-kastjes mee. Op de avond van de diefstal vond een bridgeavond plaats, maar of de dieven hierdoor makkelijk binnen kwamen is nog onduidelijk. Ze kunnen zichzelf ook hebben laten opsluiten.

Papier

Robots