KrtNws

AfgekeurdHet college van bestuur heeft het voorstel afgewezen voor een gezamenlijk kenniscentrum van de faculteit Technische Natuurwetenschappen en de TNO Technisch Physische Dienst.

Stevin

Hans Stimmann, Senatsbaudirektor in Berlijn, houdt op 10 november in de aula de Stevinlezing ter gelegenheid van de technologiedag. Het onderwerp is ‘The Physiognomy of a Major City‘. Stimmann is directeur stadsontwikkeling en tweede secretaris bij het ministerie van Stadsontwikkeling, Milieubescherming en Technologie in Berlijn.

Feestjes

Vijf feesten voor middelbare scholieren, die vanaf vrijdag in discotheek Lorre zouden worden gehouden, gaan op last van de gemeente niet door. Dat meldt de Delftsche Courant. De gemeente vindt dat besloten verenigingen hun deuren niet op grote schaal mogen openstellen voor niet-leden, omdat dat oneerlijke concurrentie oplevert met de commerciële horeca in Delft. Mensen die al een kaartje hebben gekocht, kunnen hun geldt terugkrijgen.

Verhuizing

De Tuindienst van de TU verhuist binnenkort naar een tijdelijke voorziening op het sportcentrum vanwege de renovatie van het huidige onderkomen aan de Rotterdamse weg 139. TU Delft Vastgoed koos voor het sportcentrum omdat de tuinmannen daar van het bestaande sanitair gebruik kunnen maken.

Aanslagen

De aanslagen in de VS en de daarop volgende massale annuleringen van vluchten hebben vooralsnog geen gevolgen voor het congresbezoek in Delft. De faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek organiseerde deze week een conferentie over glare. Net als veel andere Amerikaanse bedrijven wil Boeing niet dat werknemers nu al weer naar Europa vliegen, maar voor deze conferentie heeft het bedrijf een uitzondering gemaakt. Ook andere werknemers van de Amerikaanse luchtvaartindustrie, waaronder de US Air Force Academy, woonden het congres bij.

Docenten

Veel faculteiten geven studiepunten aan studenten die lesgeven op het vwo, maar weinig studenten weten dat. Het college van bestuur heeft de faculteiten daarom gevraagd om in de Onderwijs- en Examenregelingen te vermelden dat zij studiepunten erkennen die zijn behaald in het kader van het project ‘TUD helpt vwo-docententekort te verminderen’.

Vrijheid

Met een galadiner en een concert in het Palazzo Communale van Bologna ging dit weekend het zogenaamde Observatorium van het Magna Charta Universitatum van start. Dit observatorium gaat informatie verzamelen en verspreiden over academische waarden en normen en zich uitspreken zodra die ergens onder druk komen te staan. Op Wageningen na hebben alle Nederlandse universiteiten hun handtekening onder de bijbehorende verklaring gezet. Het observatorium heeft zijn eerste waarschuwing al de deur uitgedaan, naar de regering van Kroatië.

Afgekeurd

Het college van bestuur heeft het voorstel afgewezen voor een gezamenlijk kenniscentrum van de faculteit Technische Natuurwetenschappen en de TNO Technisch Physische Dienst. Het kenniscentrum voor Optische Apertuur Syntese moest het optische en regeltechnische onderzoek van de faculteit en de TNO bundelen. Schaalvergroting zou het makkelijker maken om nieuwe opdrachten aan te trekken.

Stevin

Feestjes