Onderwijs

KRT NWS

TekortDe herhuisvesting van de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie (OCP) wordt opnieuw duurder. OCP heeft drie miljoen gulden extra aan het college gevraagd.

Het geld is nodig vanwege onvoorziene loon- en prijsstijgingen en een fout in de verhuiskostenboekhouding van 1,1 miljoen. Eind februari had de faculteit al om ruim twaalf miljoen extra gevraagd (en gekregen). Het college stelt het extra geld ook deze keer ter beschikking, maar gaat ‘consequenties’ verbinden aan de dubbele budgetoverschrijding. Welke, dat weet collegevoorzitter De Voogd nog niet.

Kroonjuwelen

Neem een stuk beton in de vorm van een mooie, ronde koeienvlaai. Snijd deze door midden, en plaats beide helften, een stukje uit elkaar, langs een drukke weg. En wel zo, dat fietsers er net achter langs kunnen rijden, maar auto’s moeten uitwijken en dus afremmen. ‘Kroonjuweel’ noemden de ontwerpers, waaronder TU-stedenbouwkundige ir. Boudewijn Bach, deze mobiele drempels. Ze wonnen er vorige week een prijs mee: de bedrijfsideeënprijs Duurzaam Veilig Verkeer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De kroonjuwelen zijn inmiddels in productie genomen.

McKinsey

TBM-decaan Sol begrijpt weinig van de bezwaren van ex-collegelid Berkhout tegen adviesbureau McKinsey, zegt hij (zie Delta 16). Het adviesbureau speelt volgens hem maar een kleine rol in het hele strategieproces. Decaan Beunderman van Bouwkunde heeft met McKinsey ook geen enkele moeite. Beunderman: ,,Zelf heb ik het college ooit geadviseerd procesmanagers in te huren bij zo’n bijzonder project. De procesregie kan de TU natuurlijk beter niet zelf doen.” Andere decanen waren voor commentaar niet bereikbaar.

Testvluchten

Het laboratoriumvliegtuig van Lucht- en Ruimtevaarttechniek heeft vorige week een in Delft ontwikkeld tunnel-in-the-sky-display uitgetest. Op zo’n display is een driedimensionaal beeld te zien van de baan die een vliegtuig moet volgen. De testpiloten bleken goed in staat om hiermee handmatig complexe, gekromde aanvliegroutes naar Zestienhoven te vliegen, volgens dr.ir. Max Mulder van de leerstoel besturing en simulatie. Met zulke naderingen hopen de luchtvaartonderzoekers de capaciteit van luchthavens te kunnen vergroten en de geluidsoverlast te verminderen.

Dogma’s

Moet Delft met Leiden samenwerken, zoals De Voogd enkele malen in de media opperde, of eerder met Eindhoven, zoals ex-collegelid Berkhout onlangs voorstelde? Decaan Overbeek van CiTG vindt de discussie ‘dogmatisch’. ,,Uit het onderzoeksportfolio van onze faculteit komen een aantal mogelijkheden voor samenwerking naar voren. Op het gebied van waterbeheer bijvoorbeeld met Wageningen en Nijmegen. Voor transport ligt Rotterdam weer meer voor de hand. Voor ieder onderzoeksgebied ligt de zaak dus anders.” Ook voor Bouwkundedecaan Beunderman is samenwerking met andere universiteiten ‘geen kwestie van óf-óf’.

Spiegel

Woensdag heeft rector Wakker het eerste exemplaar van de jaarlijkse Bedrijvenspiegel in ontvangst genomen. In het boek presenteren bedrijven zich aan studenten. Volgende week krijgen alle studenten de gids in de brievenbus.

Tekort

De herhuisvesting van de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie (OCP) wordt opnieuw duurder. OCP heeft drie miljoen gulden extra aan het college gevraagd. Het geld is nodig vanwege onvoorziene loon- en prijsstijgingen en een fout in de verhuiskostenboekhouding van 1,1 miljoen. Eind februari had de faculteit al om ruim twaalf miljoen extra gevraagd (en gekregen). Het college stelt het extra geld ook deze keer ter beschikking, maar gaat ‘consequenties’ verbinden aan de dubbele budgetoverschrijding. Welke, dat weet collegevoorzitter De Voogd nog niet.

Kroonjuwelen

Neem een stuk beton in de vorm van een mooie, ronde koeienvlaai. Snijd deze door midden, en plaats beide helften, een stukje uit elkaar, langs een drukke weg. En wel zo, dat fietsers er net achter langs kunnen rijden, maar auto’s moeten uitwijken en dus afremmen. ‘Kroonjuweel’ noemden de ontwerpers, waaronder TU-stedenbouwkundige ir. Boudewijn Bach, deze mobiele drempels. Ze wonnen er vorige week een prijs mee: de bedrijfsideeënprijs Duurzaam Veilig Verkeer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De kroonjuwelen zijn inmiddels in productie genomen.

McKinsey

TBM-decaan Sol begrijpt weinig van de bezwaren van ex-collegelid Berkhout tegen adviesbureau McKinsey, zegt hij (zie Delta 16). Het adviesbureau speelt volgens hem maar een kleine rol in het hele strategieproces. Decaan Beunderman van Bouwkunde heeft met McKinsey ook geen enkele moeite. Beunderman: ,,Zelf heb ik het college ooit geadviseerd procesmanagers in te huren bij zo’n bijzonder project. De procesregie kan de TU natuurlijk beter niet zelf doen.” Andere decanen waren voor commentaar niet bereikbaar.

Testvluchten

Het laboratoriumvliegtuig van Lucht- en Ruimtevaarttechniek heeft vorige week een in Delft ontwikkeld tunnel-in-the-sky-display uitgetest. Op zo’n display is een driedimensionaal beeld te zien van de baan die een vliegtuig moet volgen. De testpiloten bleken goed in staat om hiermee handmatig complexe, gekromde aanvliegroutes naar Zestienhoven te vliegen, volgens dr.ir. Max Mulder van de leerstoel besturing en simulatie. Met zulke naderingen hopen de luchtvaartonderzoekers de capaciteit van luchthavens te kunnen vergroten en de geluidsoverlast te verminderen.

Dogma’s

Moet Delft met Leiden samenwerken, zoals De Voogd enkele malen in de media opperde, of eerder met Eindhoven, zoals ex-collegelid Berkhout onlangs voorstelde? Decaan Overbeek van CiTG vindt de discussie ‘dogmatisch’. ,,Uit het onderzoeksportfolio van onze faculteit komen een aantal mogelijkheden voor samenwerking naar voren. Op het gebied van waterbeheer bijvoorbeeld met Wageningen en Nijmegen. Voor transport ligt Rotterdam weer meer voor de hand. Voor ieder onderzoeksgebied ligt de zaak dus anders.” Ook voor Bouwkundedecaan Beunderman is samenwerking met andere universiteiten ‘geen kwestie van óf-óf’.

Spiegel

Woensdag heeft rector Wakker het eerste exemplaar van de jaarlijkse Bedrijvenspiegel in ontvangst genomen. In het boek presenteren bedrijven zich aan studenten. Volgende week krijgen alle studenten de gids in de brievenbus.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.