Kritiek op plannen voor service centra

Het Lokaal Overleg heeft kanttekeningen geplaatst bij de veranderplannen van de service centra.VoorbehoudDoor : Leo de VriesDe plannen werden afgelopen maandag besproken met het college van bestuur.

Volgens LO-voorzitter Adri Sloot werpt de clusterdienst zich te veel op als zelfstandig administratiekantoor. ,,Er wordt gedacht in termen van contracten, audits en klant-leverancier relaties”, aldus Sloot. ,,Dat is in onze ogen veel te afstandelijk. De clusterdienst is gewoon een onderdeel van het cluster, net als bij de faculteiten. Zo’n formele benadering past daar niet bij.”

Sloot meent ook dat de insteek van het Bedrijven Service Centrum (BSC) en Universitair Diensten Centrum (UDC) ’te optimistisch’ is. ,,Beide centra gaan er van uit dat de oude en nieuwe situatie zo weinig verschilt, dat er geen plaatsingsadviescommissie ingesteld hoeft te worden. Wij vinden dat wel nodig, want we zien wel degelijk veranderingen optreden in formatie of taken.”

Nieuw in de reeks service units is de Communicatie en Marketing Groep (GMG). Hierin worden taken van de huidige Dienst Interne en Externe Communicatie (Diec), Delta en het Techniek Museum ondergebracht. ,,Met name het samengaan van Diec en Delta baarde ons zorgen”, zegt Sloot. ,,Maar we hebben van de collegevoorzitter garanties gekregen over de onafhankelijke positie van Delta.”

De voorzitter van de medezeggenschapscommissie van het Bureau, Joop van Eyk, noemt het CMG-plan ‘ambitieus’. ,,Er zijn veel nieuwe taken in opgenomen, met een stevige uitbreiding van formatie. Daardoor lijkt het meer op een denkexercitie. Er is nog onvoldoende draagvlak voor, want de faculteiten zijn niet ingelicht over dit plan.”

Dat is tevens zijn algemene kritiek op de veranderplannen: Van Eyk vindt dat het ontbreekt aan centrale regie. ,,Iedereen heeft ideeën over de inrichting van zijn dienst, maar er wordt niet nagedacht over afstemming met de andere diensten en faculteiten. Als er taken overbodig worden, wordt er te weinig nagedacht over de plaats waar deze dan wel ondergebracht moeten worden. De plannen zijn wat dat betreft te weinig veranderplannen.”

De mc zal vermoedelijk akkoord gaan met de plannen, mede onder tijdsdruk. Over twee weken worden de plannen verder besproken.

Voorbehoud

Door : Leo de Vries

De plannen werden afgelopen maandag besproken met het college van bestuur. Het Lokaal Overleg (LO) heeft vooral kritiek op de manier waarop de clusterdienst van Staf, Beheer en Servicecentra (SBS) zich presenteert. Deze dienst zorgt in de nieuwe situatie voor de ondersteuning van staf, UDC, BSC, SSC, CMG en Vastgoedbeheer.