Krashna Musika op tournee

Het Delfts Studenten Muziekgezelschap Krashna Musika gaat op tournee door Nederland met een gevarieerd programma. Uiteraard doet het Delft ook aan. Onder leiding van Daan Admiraal en Leo Rijkaart concerteert het 160-koppig koor en orkest op 12 mei in de Aula.

br />
In totaal staan vier componisten op het programma. Alle vier hebben ze een opvallend andere achtergrond, wat het programma zeer afwisselend maakt. Van de negentiende eeuwse Rus Borodin wordt ‘Polowetser Dansen’ uitgevoerd, een vrolijk en lichtvoetig werk.

Van zijn landgenoot Shostakovich staat de 10de symfonie op het programma. Deze beroemde 20ste eeuwse componist had zwaar te lijden onder het strenge regime van Stalin. Dit valt te beluisteren in de symfonie, waarvan het tweede deel vrijwel zeker een portret van de dictator is.

Heel anders is de muziek van de Hongaarse componist Kodaly die zich liet inspireren door volksmuziek. Van hem wordt ‘Beelden uit het Matra-gebied’ tot uitvoering gebracht. Ten slotte wordt ‘Gesang der Parzen’ van Brahms ten gehore gebracht. Het concert begint om 20.15 uur. (M.v.d.L)

Mannus van der Laan

Mannus van der Laan