Kort Nieuws – Delta 7

Academische Jaarprijs
Wetenschappers die hun onderzoek op een vernieuwende manier aan een groot publiek willen presenteren, kunnen zich tot en met 2 april met een team inschrijven voor de Academische Jaarprijs 2012.

De hoofdprijs is honderdduizend euro en met dit geld kan het winnende team zijn idee uitvoeren. De drie teams die de finale halen, dingen mee naar de Labyrint-publieksprijs, georganiseerd door het gelijknamige televisieprogramma. De winnaar krijgt een reportage in een Labyrint-uitzending.

www.academischejaarprijs.nl

Philips Innovation Award

Iedereen die een innovatief idee, business plan of start-up heeft, kan in teamverband of individueel meedingen naar de Philips Innovation Award (PHIA). De PHIA is de grootste studenten-ondernemersprijs van Nederland. De jury beoordeelt het businessplan op zakelijke, technische en sociale innovatie, haalbaarheid en marktgerichtheid. Inschrijven kan tot 23 maart.

www.phia.nl

ArchitectsJury.com

Met zijn project ‘Skyscraper Village’ heeft masterstudent architectuur Brendan Bakker de internationale ArchitectsJury.com gewonnen. In juni 2011 ontwierp Bakker een stad die zelf haar eigen voedsel produceert. Zijn project bestond uit een serie torens met elk een eigen functie (wonen, werken, voedselproductie) die verbonden zijn via trappen, platforms en volumes. ArchitectsJury is een internationale ontwerpcompetitie voor studenten. De prijs is nu voor de tiende keer uitgereikt en Bakker is de eerste Nederlandse winnaar.

Herbenoemd

Dirk Jan van den Berg mag van de raad van toezicht (rvt) aan een nieuwe termijn als voorzitter van het college van bestuur beginnen. De rvt herbenoemde Van den Berg per 1 maart omdat ze ‘zeer tevreden is met de krachtige bijdrage die Van den Berg levert’. Van den Berg trad aan op 1 maart 2008. Daarvoor werkte hij bij verschillende ministeries, was hij permanent vertegenwoordiger voor Nederland bij de Verenigde Naties en ambassadeur in China.

Van Leeuwenhoeklezing

Wolkenexpert prof. Herman Russchenberg houdt op zondag 25 maart de derde Van Leeuwenhoeklezing met de titel ‘Wolken in ons klimaat’. De Van Leeuwenhoeklezing is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over technologie en de TU Delft. De lezing vindt plaats van 11.00 tot 12.00 uur plaats in het Science Centre. De toegang is gratis. Wie hierna een kijkje wil nemen in het Science Centre, krijgt korting op de entree.

Studiepauze

Groot nieuws was de veertienjarige Erik van den Boom toen vorig jaar bekend werd dat hij natuurkunde ging studeren aan de TU Delft. Hij haalde veel media en schoof aan bij De Wereld Draait Door. En vooral daardoor lukte het hem om zijn carrière als dj van de grond te krijgen. Hij wilde muziek maken en studeren combineren, maar dat bleek zelfs voor Van den Boom ondoenlijk. Hij laat weten het zo druk te hebben met het componeren en produceren dat hij zijn studie natuurkunde heeft gepauzeerd. Wanneer hij zijn studie weer oppakt, vertelt hij er niet bij. In een eerder interview in Delta liet hij al wel doorschemeren dat de muziek voor hem de toekomst is. Op de vraag of hij al wist wat hij na zijn studie wilde gaan doen, antwoordde hij: “Niet echt. Hopelijk dat het hard gaat met de muziek en dat ik daarmee door kan. Anders zou ik niet weten wat een beroep voor mij zou zijn.”

Genadezesjes

Uit de Delta-poll over de genadezesjes die worden uitgedeeld op universiteiten blijkt dat een meerderheid van 72 procent van de stemmers hier niet verbaasd over is. Deze meerderheid geeft aan zelf ook wel eens een genadezesje te hebben gekregen. Verder vindt elf procent van de respondenten dat deze praktijken nu moeten stoppen en ook elf procent van de stemmers interesseert het niet, omdat ze vaak genoeg meemaken dat studenten om zich heen genadezesjes krijgen. Een minderheid van zes procent van de stemmers verbaast zich wel over de genadezesjes en is van mening dat de TU Delft zo geen goede ingenieurs aflevert.

Bekijk de nieuwe poll op www.facebook.com/tudelta

Medio april zal de Tweede Kamer de langstudeerwet behandelen. Eerder dacht men nog dat dit deze week zou gebeuren. Het protest was aangekondigd als laatste demonstratie tegen de langstudeerboete en de bezuinigingen op het hoger onderwijs. De organisatoren schrijven op de site dat 12 april de definitieve protestdatum is.
Studenten in actie’ verzet zich tegen het ‘asociale en kortzichtige beleid’ van staatssecretaris Zijlstra. Ze roepen studenten en docenten op om de straat op te gaan voor ‘goed en betaalbaar onderwijs’.