Kort nieuws

BedrijvendagenVoor de 23e keer vinden op 27 en 28 mei de Civiele Bedrijvendagen plaats. Tijdens dit tweedaagse evenement op de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen presenteren zestig bedrijven uit de civiele sector zich.

www.civielebedrijvendagen.nl

,Scriptieprijs

De afstudeerscriptie ‘Life to Lego’ van Steven Flipse is beloond met de NBN Rabobank scriptieprijs. De student life science and technology (Technische Natuurwetenschappen) onderzocht ethische aspecten van de international Genetically Engineered Machine competitie (iGEM), een wedstrijd op het gebied van de synthetische biologie. Flipse maakte deel uit van het TU-team, dat onderzoek deed naar een ‘thermometer-bacterie’. Hij vroeg het team – studenten life science and technology, bio-informatica, biomedical engineering en mechanical engineering – naar ethische overwegingen bij de keuzes in het project. Volgens de jury sloeg Flipse zo ‘een brug tussen de ethiek en de wetenschappelijke praktijk’.
Met de NBN Rabobank scriptieprijs beloont Netwerk Bedrijfsethiek Nederland jaarlijks de beste afstudeerscriptie op het gebied van bedrijfsethiek, integriteit en/of maatschappelijk ondernemen. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van duizend euro.

,Gastcollege

Mary Landrieu, senator van de Amerikaanse staat Louisiana, geeft op 28 mei een gastcollege over de wederopbouw van New Orleans. De stad liep in 2005 onder nadat de orkaan Katrina de staat teisterde en de dijken wegspoelde. Voor de wederopbouw komen tal van disciplines kijken waarin de TU Delft sterk is: stedenbouwkunde, waterbouwkunde en bestuurskunde. Dat was reden voor het Delft Research Initiative Infrastructures & Mobility om Landrieu uit te nodigen. De bijeenkomst is bedoeld voor studenten, onderzoekers en publiek. Het gastcollege wordt gehouden in Collegezaal B van de Aula en duurt van 16.30 tot 17.45 uur. Tijdens de bijeenkomst overhandigt voorzitter van het college van bestuur Dirk Jan van den Berg het boek Dutch Dialogues aan Landrieu.

,Drinkwater

De drinkwaterzuivering in Nederland kan een stuk beter als bedrijfsvoerders gebruikmaken van wiskundige procesmodellen. Dat stelt ir. Kim van Schagen van het Delft Centre for Systems & Control (3mE), die deze week is gepromoveerd op dit onderwerp. De onderzoeker paste wiskundige procesmodellen toe bij de drinkwaterzuivering in Weesperkarspel, wat een besparing opleverde in de hoeveelheid gebruikte chemicaliën. “Met deze aanpak haal je de relevante informatie uit de grote onoverzichtelijke berg aan gegevens over het zuiveringsproces”, zegt Van Schagen. Nu varen bedrijfsvoerders volgens de onderzoeker vooral op ervaring. Ze zouden zich meer moeten laten leiden door objectieve kennis.

,Kamerhuur

De gemiddelde prijs van nieuw aangeboden kamers in Delft is in een jaar met 7,1 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van kamerverhuursite kamernet.nl. In april kostte een nieuw aangeboden kamer via de verhuurder gemiddeld 315 euro. Een jaar eerder was dat 294 euro. Het landelijk gemiddelde lag in april op 341 euro. Het aantal nieuw aangeboden kamers in Delft daalde met 23,4 procent. De huurprijs van kamernet.nl ligt hoger dan de 263 euro die de Landelijke Studenten Vakbond vorige week meldde.

,Betaald parkeren

De TU gaat in de toekomst over op betaald parkeren. Dat is onvermijdelijk, omdat er rondom de TU ook een parkeerregime komt. Dat zei collegelid Paul Rullmann tijdens een overleg met de ondernemingsraad (or). Het onderwerp kwam ter sprake doordat de or klaagde over parkeerbonnen. Door werkzaamheden aan het Mekelpark parkeren medewerkers ‘soms uit wanhoop’ verkeerd en het gebrek aan parkeerplaatsen wringt behoorlijk, zo meent de or. Rullmann zei daarop dat de TU kijkt of er extra parkeergelegenheid kan worden bijgebouwd, maar dat medewerkers dan wel betalen ‘zoals in heel Nederland’. Het college komt nog met een plan hiervoor. Overigens zei het college dat er contact is geweest met de politie om coulant te zijn. “Er is nu gemodder dat soms de bon wordt verscheurd en soms niet”, zei collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg.

The dean of the Faculty of Architecture, Wytze Patijn, is in ‘critical but stabile condition’ in the intensive care unit of the Haven Hospital in Rotterdam. Patijn was one of a number of patients who underwent operations at the hospital in the past weeks and then became seriously ill, forcing the hospital to suspend all operations until investigations could determine the cause of these post-operative illnesses. It now appears that Patijn was infected with bacteria while in the hospital, according to the Haven Hospital’s external investigation unit’s findings. Apparently an anesthetic, containing the bacteria ‘klebsiella pneumoniae’, was to blame. The anesthetic was administered via injection prior to the operations. The investigative unit is now trying to determine how the bacteria found its way into the anesthetic. As of October 6, Patijn’s position at the Faculty of Architecture has been temporarily taken over by Professor Jan Rots, who is a professor at both the Faculty of Architecture and Faculty of Civil Engineering & Geosciences.

Bedrijvendagen

Voor de 23e keer vinden op 27 en 28 mei de Civiele Bedrijvendagen plaats. Tijdens dit tweedaagse evenement op de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen presenteren zestig bedrijven uit de civiele sector zich. De bedrijvendagen zijn een goede gelegenheid om een stageplaats, afstudeerplek of baan te vinden. Daarnaast voorzien ze in case studies, workshops, lunchlezingen en een cv-check.

www.civielebedrijvendagen.nl

Scriptieprijs