Kort Nieuws

LicentiesHet Dimes Design and Test Center (DDTC) heeft voor een half miljoen gulden licenties verkocht aan Philips voor het softwareprogramma Nelsis Framework.

Daarnaast zijn afspraken gemaakt over gezamenlijk onderzoek.

Nelsis, een CAD-gereedschap, maakt het voor ontwerpers makkelijker overzicht te houden in hun ontwerpproces. Het geeft ook advies over verder te volgen ontwerpstappen bij het maken van chips en andere apparaten. Het Delft institute of micro-electronics and submicron technology (Dimes) hoopt met het programma ‘een springplank te hebben naar de industrie’, aldus wetenschappelijk directeur Dewilde. Nelsis wordt in de academische wereld reeds gebruikt.
Klokhuis

Volgende week woensdag zendt het NPS-jeugdprogramma Het Klokhuis een programma uit over het principe van vering en demping, waaraan is meegewerkt door de sectie voertuigtechniek van Werktuigbouw en het TU Delft Racing Team. De aflevering begint met een fiets zonder vering (kale velgen), en gaat via een mountain bike met vering en vervolgens een motor zonder en met schokdemping, uiteindelijk naar een auto met computergestuurde actieve vering. De uitzending begint om tien over half zeven, op Nederland 3.
Vertrek

De secretaris-beheerder van Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek, ir. W. van Horssen, verlaat in de loop van dit jaar de TU. De faculteit staat voor een grootscheepse reorganisatie, en omdat Van Horssen (63) die operatie vanwege zijn leeftijd niet meer kan afmaken, wil hij voortijdig plaatsmaken voor een vervanger. Aanvankelijk zou Van Horssen per 1 april vertrekken. Zijn vut is echter uitgesteld, want er is nog geen opvolger gevonden.
Praalwagen

Personeelsleden van de TU hebben zaterdag met de praalwagen van hun carnavalsvereniging Prometejus de eerste prijs gewonnen tijdens de traditionele optocht door de stad. Prometejus was gezeten op een wagen waarop een school was ingericht, met schoolbanken en al. Tweede en derde werden de Kalfskoppen en de Rooie Rijers.
KEMA-leerstoel

De KEMA (keuringsinstelling voor elektrotechnische materialen) wil bij Werktuigbouwkunde een deeltijdleerstoel financieren over organisatie en economie van de energievoorziening. WbMT staat in principe achter het idee, maar studeert nog op devraag hoe de leerstoel ingevuld moet worden. De plannen verkeren in een beginstadium. Naar verwachting is de leerstoel niet voor het volgend studiejaar ingesteld.

Licenties

Het Dimes Design and Test Center (DDTC) heeft voor een half miljoen gulden licenties verkocht aan Philips voor het softwareprogramma Nelsis Framework. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over gezamenlijk onderzoek.

Klokhuis

Vertrek