Kort nieuws

Vervangende dienstOud-studenten moeten hun studieschulden kunnen aflossen door het vrijwillig verrichten van ‘gemeenschapstaken’ – archieven afstoffen, gehandicapten vervoeren, onderzoekjes verrichten voor armlastige organisaties en wat dies meer zij.

Prijs

Oud-IO-student en Delta-medewerker Ralph Oei heeft voor de tweede keer een jaar collegegeld (2400 gulden) gewonnen. Won hij in februari de eerste prijs in een TU-essaywedstrijd over de kwaliteit van de ingenieursstudie, nu heeft hij een door de Telegraaf georganiseerde columnwedstrijd gewonnen. In zeshonderd woorden moest een reactie gegeven worden op het motto ‘pc – vloek of zegen’. Zuchtend achter zijn pc bij het afstuderen, kreeg hij de inspiratie voor zijn stuk, dat op 28 september te lezen is in een onderwijsspecial van de Telegraaf. Overigens gaat Oei, die in augustus afstudeerde, het geld niet gebruiken voor colleges maar voor rijlessen.
Studentenkorting

Vanaf vandaag kunnen studenten met hun OV-kaart %2,50 korting krijgen in alle Pathé-bioscopen. Deze korting geldt alleen doordeweeks, dus voor de avondvoorstellingen op vrijdag en alle voorstellingen in het weekend moet de student wel de volle mep betalen. Verder zitten er geen beperkingen aan de korting. Ook premières vallen onder het studententarief. Pathé heeft geen bioscopen Delft. Het dichtst bij zijn de bioscopen Calypso, Cinerama, Lumiere en Pathé in Rotterdam en in Den Haag: Tuschinski, Babylon en Pathé Scheveningen.
86 opleidingen

Over zo’n vijf jaar moeten de Nederlandse universiteiten hun onderwijsaanbod beperken tot 86 brede opleidingen. Onderling moeten ze afspraken maken om het aantal varianten binnen deze opleidingen aan banden te leggen. En een variant mag pas een zelfstandige opleiding worden als een visitatiecommissie dat goed vindt. Dat staat in het eindrapport van een werkgroep van de VSNU (vereniging van universiteiten) die onderzocht hoe het aanbod van wetenschappelijk onderwijs overzichtelijker en eenvoudiger kan worden. In maart bracht de werkgroep al een interim-rapport uit. Wat de werkgroep voor ogen heeft, is dathet merendeel van wat nu een zelfstandige opleiding is, 272 in totaal, een afstudeervariant wordt binnen één van de 86 geregistreerde opleidingen.
Onderzoekschool

De faculteit Bouwkunde organiseert dinsdag het internationale symposium ‘De toekomst van ontwerp en ontwerponderzoek’. Gerenommeerde wetenschappers als prof. W.J. Mitchell van het MIT en prof. G. Schmitt uit Zürich geven daar onder meer antwoord op vragen als: is ontwerpen met de computer een verrijking binnen de architectuur en zijn de traditionele middelen toereikend? Het symposium is tevens de start van de Onderzoekschool voor Ontwerp en Informatieverwerking van de Delftse faculteit Bouwkunde. Deze zal zich richten op fundamenteel en toegepast ontwerponderzoek.
Tekort Bureau

De universiteitsraad wil van het college van bestuur (cvb) opheldering over het tekort dat het Bureau van de universiteit dit jaar weer zal laten zien. Gerekend was op een tekort van 52000 gulden, maar dat wordt nu geschat op 1,4 miljoen. Voorzitter Van Zomeren van de financiële commissie van de raad zegt dat de begroting ’96 uitging van besparingen bij het Bureau door de voorziene reorganisaties (vorming staf, modernisering ondersteunende diensten). ,,Wij hebben het cvb gevraagd wanneer die reorganisaties nu eens geld gingen opleveren, maar het cvb bleef het antwoord erop schuldig”, aldus Van Zomeren.

Vervangende dienst

Oud-studenten moeten hun studieschulden kunnen aflossen door het vrijwillig verrichten van ‘gemeenschapstaken’ – archieven afstoffen, gehandicapten vervoeren, onderzoekjes verrichten voor armlastige organisaties en wat dies meer zij. Dat opperde fractievoorzitter L. van Dijke van de RPF vorige week tijdens de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer. Nu de dienstplicht is afgeschaft dreigen dit soort klussen te blijven liggen. De RPF denkt dat de overheid zo meer terug ziet van het geleende geld. Overigens vindt de RPF wel dat de studenten een toelage moeten krijgen om in hun levensonderhoud te voorzien. De regering heeft inmiddels laten weten weinig in het voorstel te zien. Het huidige aflossingssysteem is ‘voldoende sociaal’, aldus premier Kok.
Prijs

Studentenkorting