Kort nieuws

OnderzoekschoolDe u-raad heeft vorige week ingestemd met de oprichting van een onderzoekschool ‘Interinstitutionele Onderzoekschool Hydrologie voor water- en milieubeheer’.

Speurwerkprijs

Voor zijn ‘belangrijke bijdrage aan de integratie van vloeistofmechanica, numerieke wiskunde en informatica in grote modellen’ (computational modelling) krijgt prof.dr.ir G.S. Stelling vandaag de Speurwerkprijs van het KIvI. Stelling is deeltijd-hoogleraar numerieke vloeistofmechanica aan de TU en werkt daarnaast bij het Waterloopkundig Laboratorium. Hij zette de toon voor grootschalige driedimensionale stromingsmodellering; zijn modelleringssysteem ‘3D Trisula’ wordt internationaal gebruikt. De Speurwerkprijs bestaat uit een zilveren medaille en een oorkonde.
Puf

De Delftsche Studenten Bond heeft maandag een nieuwe ondervereniging erkend: de Delftse Studenten Atletiek Vereniging Puf. D.S.A.V. Puf stelt zich ten doel de beoefening van de atletieksport binnen de Bond te bevorderen. Voorlopig is de aandacht vooral gericht op hardlopen, waarvoor wordt meegetraind met de atletiekvereniging de Delvers. Puf hoopt zo de prestatie van vorig jaar bij de Batavierenrace te verbeteren. De Bond eindigde toen als 163e van de 261 teams.
Ontgroening

De politie heeft dit weekeinde een eind gemaakt aan een ontgroeningsfeestje van een studentenhuis in Pijnacker. Als inwijdingsritueel moesten drie TU-studenten van hun medebewoners een kunstwerk in het dorp inpakken met krantenpapier. Agenten die zaterdagnacht langskwamen, konden de half-ingepakte herdershond niet waarderen, en stuurden de studenten met hun kranten naar huis.
Prik

De Studenten Gezondheids Zorg meldt dat het weer tijd is voorde grieprik en roept op voor advies of vaccinaties contact op te nemen met de huisarts of de SGZ (015-2121507).

Onderzoekschool

De u-raad heeft vorige week ingestemd met de oprichting van een onderzoekschool ‘Interinstitutionele Onderzoekschool Hydrologie voor water- en milieubeheer’. Penvoerder is Delft en prof.dr.ir. C. van den Akker van Civiele Techniek is aangewezen als wetenschappelijk directeur. Doel van de school is ‘het opbouwen en overdragen van nieuwe, grensverleggende kennis en inzichten op het hoogste niveau in de hydrologie ten behoeve van het duurzaam gebruik en beheer van water onder voorwaarden van optimale veiligheid, kwaliteit en kwantiteit’. Participanten in de school zijn behalve Civiele Techniek de Landbouwuniversiteit Wageningen, de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast doen nog een drietal onderzoeksinstituten mee (IHE, ITC en het ILRI).
Speurwerkprijs

Puf