Kort nieuws

Geodetisch PlatformHet Geodetisch Platform biedt de faculteit Geodesie financiële steun voor de inrichting van de vernieuwde leerstoelen Geo-informatievoorziening en GIS-technologie.

Hydrologie

Het einde van de Onderzoekschool Hydrologie is een feit. De Universiteit Utrecht en de TU Delft hebben afgelopen vrijdag besloten ook uit de onderzoekschool te stappen nadat de Vrije Universiteit Amsterdam en de Landbouwuniversiteit Wageningen de week ervoor aankondigden niet verder te willen. De partijen konden niet tot overeenstemming komen over de inzet van middelen en de afstemming van onderzoek. De UU en de TUD waren naar mening van de andere twee te zwaar vertegenwoordigd en volgens de UVA en de LUW was er geen sprake van afstemming in onderzoek maar van een concurrentieprincipe.
Inbrekers

De bewoners van het studentencomplex aan de Oost-Indiëplaats betrapten afgelopen maandagmiddag, op klaarlichte dag een 22-jarige Delftenaar die hun kamers doorzocht. De bewoners probeerden de man vast te houden en waarschuwden de politie maar hij wist voortijdig te ontsnappen na bedreigingen. Aan de hand van het opgegeven signalement werd de man alsnog door de politie aangehouden op de markt. Hij had het gestolen geld nog bij zich.
TNO-TPD

De uitbreiding van het gebouw van de Technisch Physische Dienst (TNO-TPD) is gisterenmiddag van start gegaan. Tussen het bestaande kantoor aan de Van der Waalsweg , de E-vleugel van Technische Natuurkunde en het Gimme Shelter complex wordt een gebouwd van vijf verdiepingen. Tot de kerst verlegt men leidingen en kabels en wordt het terrein bouwrijp gemaakt. 6 Januari gaat de echte bouw beginnen. Om overlast voor omwonenden te beperken is gekozen voor een heistelling met schroefpalen. Wanneer men met de paalfundering gaat beginnen is momenteel nog niet bekend. Nog voor kerst 1997 wil TNO-TPD het gebouw in gebruik nemen.
Akademie-onderzoekers

Delft krijgt in 1997 drie nieuwe Akademie-onderzoekers toegewezen, twee bij Technische Natuurkunde en één bij Scheikundige Technologie en Materiaalkunde. Samen met veertig anderen zijn zij geselecteerd uit de 113 aanvragen die de universiteiten deden bij de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Elk jaar geeft de KNAW talentvolle jonge onderzoekers aanstellingen voor een periode van drie jaar aan de universiteiten. De KNAW doet dat omdat er weinig plaatsen vrijkomen aan universiteiten voor jonge mensen. Zo hoopt ze dat het talent niet naar het buitenland verdwijnt.
Poen

Er is meer dan studie, technische oplossingen en veel geld verdienen, vindt het studentenpastoraat. In de aanloop naar de zogenaamde Woudschotenconferentie, over visie en realiteit in het hoger onderwijs, organiseert het pastoraat samen met de VSSD een lezingenmiddag. De bijeenkomst, zaterdag in het Dishhotel, is de derde in een serie. Twente en Eindhoven gingen al voor. Tijdens de middag met als titel: What’s the big idea? poen! punten!? persoonlijkheid? spreken prof.dr.ir. J. Blaauwendraad, de aankomend rector, prof.dr.ir. J.L.A. Jansen, voorzitter van de TU-commissie duurzame ontwikkeling en student J.M. Ju over de discrepantie tussen dagelijkse praktijk in de studie en achterliggende gedachten.
Astronaut

In de Aula vindt vandaag om 15 uur het symposium Life and science in space plaats. De Amerikaanse astronaut prof.dr. Al Sacco Jr. vertelt over zijn onderzoek tijdens de vlucht met de space shuttle Colombia in november 1995. Al Sacco, die hoofd is van de afdeling chemische technologie van het Worcester Polytechnic Institute in de VS, experimenteerde in de ruimte met de kristallisatie van zeolieten. Dr. J.C. Jansen van de Scheikundefaculteit was bij dit onderzoek betrokken en presenteert op het symposium de resultaten van die proeven. Tijdens zijn lezing laat Al Sacco opnamen zien van de start, vlucht en landing van de shuttle.
Gimmie Shelter

Bewoners van het studentencomplex Gimmie Shelter aan de Van der Waalsweg hebben in een laatste poging bezwaar aangetekend bij de beroepscommissie tegen de sloopvergunning die inmiddels is afgegeven door de gemeente. Volgens een woordvoerder van de studenten is de klans klein dat het bezwaar ontvankelijk wordt verklaard. De gedupeerde bewoners hebben inmiddels een verhuisvergoeding van 2500 gulden geweigerd. In de gemeenteraad had D66 gezegd dat de bewoners zich niet met dit bedrag moesten laten ‘afschepen’. Er wordt uitgegaan van een ‘redelijke’ vergoeding van vijf- tot tienduizend gulden.

Geodetisch Platform

Het Geodetisch Platform biedt de faculteit Geodesie financiële steun voor de inrichting van de vernieuwde leerstoelen Geo-informatievoorziening en GIS-technologie. Afgelopen maandag werd een overeenkomst getekend waarin het Nederlands Kadaster, de Meetkundige Dienst van Rijkswaterstaat en de Vereniging van Nederlandse Bedrijven in de Geodesie (de geodetisch beroepspraktijk) zich bereid verklaarden twee volle leerstoelen te ondersteunen voor een periode van drie jaar, zonder voorwaarden te stellen. Na die periode moeten de leerstoelen zichzelf in stand kunnen houden. Momenteel bekleedt decaan prof.dr.ir. M.J.M. Bogaerts beide leerstoelen, maar hij gaat binnenkort met pensioen.
Hydrologie

Inbrekers