Kort Nieuws

RectificatieIn de Delta van vorige week stond in de rubriek Kort Nieuws abusievelijk vermeld dat Studium Generale na de verhuizing organisatorisch verbonden blijft aan WTM.

Aio en beurs

De vakbond AbvaKabo steunt bursalen die bij de rechter willen afdwingen dat universiteiten hen voortaan als werknemer beschouwen. Bij eerdere pogingen kregen de bursalen, die als een soort werkstudenten promotie-onderzoek verrichten met een beurs in plaats van een salaris, werd hun eis niet- ontvankelijk verklaard. ,,Rechtsom of linksom, er moet een uitweg zijn om bursalen aan een arbeidscontract te helpen”, vindt de AbvaKabo.
Leeftijdscriteria

Ook onderzoeksorganisatie NWO zal ‘oude’ mannen en vrouwen niet langer uitsluiten. De beslissing komt nadat de commissie Gelijke Behandeling het hanteren van een leeftijdsgrens discriminerend noemde voor vrouwen. Die ervoeren de leeftijdsgrens als straf voor hun keuze om hun wetenschappelijke carrière tijdelijk te onderbreken voor het krijgen en verzorgen van kinderen. Eerder versoepelde ook de KNAW al de leeftijdscriteria.
Duaal leren

Minister Ritzen heeft haast met de invoering van werkend leren aan de universiteiten. De Tweede Kamer moet zijn plannen nog goedkeuren, maar Ritzen heeft alvast geld beloofd voor experimenten. Komend studiejaar al moeten die van start gaan. Ritzen heeft de universiteiten vlak voor Kerst uitgenodigd met plannen te komen. Wie voor 15 februari zo’n plan indient, kan vijf ton krijgen.
Jonge onderzoekers

47 Jonge onderzoekers kunnen dit jaar aan het werk met geld van de academie van wetenschappen KNAW. Ze krijgen geld uit het ‘programma akademie-onderzoekers’. Dat is opgezet om te voorkomen dat talentvolle onderzoekers verloren gaan voor de wetenschap omdat ze geen vaste baan aan de universiteit kunnen krijgen.
Minder reislust

Het aantal studenten dat voor hun studie naar het buitenlandgaat, daalt met 45 procent. Dat is Ritzens eigen schuld: hij heeft een belangrijk uitwisselingsprogramma opgeheven. En dus pakken dit jaar waarschijnlijk 5000 studenten minder hun koffers.

Rectificatie

In de Delta van vorige week stond in de rubriek Kort Nieuws abusievelijk vermeld dat Studium Generale na de verhuizing organisatorisch verbonden blijft aan WTM. Volgens Marion Vredeling zal Studium Generale verder gaan als zelfstandige eenheid binnen het SSC. Ook is het niet zozeer de vraag òf er samengewerkt gaat worden met Mekelweg 10, als wel op welke onderdelen.

Aio en beurs

Leeftijdscriteria