Kort nieuws

BetonkanoraceDe organisatie van de betonkanorace is dit jaar in handen van het Betondispuut van de TU Delft, dat het evenement ooit in 1972 in Nederland introduceerde.

www.betonkanorace2008.nl
Promotiegelden

Universiteiten krijgen voor een bètapromotie of medische promotie 74 duizend euro, voor een alfa- of gammapromotie 37 duizend euro. In de beoogde nieuwe regeling wordt voor elke promotie 90 duizend euro betaald. In de vorige editie van Delta werden foutief bedragen van 74, 37 en 90 miljoen genoemd.
Kieslijst

Oras zegt voor het eerst in de geschiedenis van de studentenraad een internationale student op de kieslijst te hebben. Het gaat om de Iraanse Rose Manoucheri. Zij zegt in een interview op de Engelse pagina van deze krant het leven van internationale studenten te willen verbeteren. Overigens kan er een kanttekening worden geplaatst bij het etiket internationale student. Manoucheri is al sinds haar veertiende in Nederland. Op de vraag of niet beter een typische internationale student . eentje die bijvoorbeeld geen Nederlands spreekt en alleen hier naartoe is gekomen – haar plaats zou kunnen innemen, antwoordt zij: “Ik denk dat ik een soort brug ben, met een voet in beide werelden.”
Campagnestop

De campagneteams van Oras en Het Principe hebben hun campagnes voor de studentenraadsverkiezingen dinsdag tijdelijk opgeschort. Aanleiding was de brand bij Bouwkunde. De studenten vonden het ongepast op zo’n moment te flyeren voor de verkiezingen. Lijsttrekker Renske van Slooten van Het Principe zegt het raar te vinden actie te voeren voor meer collegezalen op het moment dat een hele faculteit uitbrandt. Woensdag ging de campagne weer verder. De verkiezingen zijn op 21 en 22 mei.
Vestzak-broekzak

Er komt een andere financiering van promoties. Maar geen van de universiteiten zal er een eurocent op voor- of achteruitgaan, aldus het ministerie van onderwijs. Vorige week meldde deze krant dat de nieuwe regeling de universiteiten zou opjutten te concurreren met aantallen promoties: hoe meer gepromoveerden hoe meer geld. Ook sprak het college van bestuur de vrees uit dat de nieuwe regeling de TU Delft geld zou kosten. De universiteiten zouden namelijk zelf het extra geld voor de promoties moeten opbrengen, en het zag ernaar uit dat de bèta-instellingen voor de alfa- en gamma-instellingen zouden moeten betalen. Maar een woordvoerder van minister Plasterk zegt nu dat het om een ‘budgetair neutrale invoering per universiteit’ gaat. Het zijn communicerende vaten: wat er van de eerste geldstroom afgaat, komt er in de promotiebonus bij. (HOP)
Beeldonthulling

Om haar vijftigste jaar te vieren onthult de studievereniging voor wiskunde en informatica Christiaan Huygens vrijdag 30 mei een beeld van haar naamgenoot. Het tweeënhalve meter hoge kunstwerk van de beroemde Nederlandse wis-, natuur-, en sterrenkundige wordt geplaatst vlakbij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Het bronzen en roestvrijstalen werk is van kunstenaar Martin Abspoel. Tijdens de onthulling start de studievereniging ook de Christiaan Huygens foundation voor studenten die in derdewereldlanden afstudeerprojecten willen doen.
Contrastmiddel

Speciale nanodeeltjes kunnen mogelijk gebruikt worden om tumoren beter zichtbaar te maken in MRI-beelden. Tot nu toe tonen MRI-beelden vooral de anatomie goed, maar het onderscheid tussen verschillende weefsels is slecht te zien. Door zoekstoffen te gebruiken die zich aan bepaalde typen weefsels – bijvoorbeeld tumoren – hechten, en die te koppelen aan geschikte nanodeeltjes, zouden tumoren beter zichtbaar gemaakt kunnen worden. Dinsdag promoveerde dr. Malgorzata Norek bij prof.dr Roger Sheldon (biokatalyse en organische chemie, Technische Natuurwetenschappen) op haar onderzoek naar contrastverhogende nanodeeltjes.
Ontslagen

‘De administratieve verwerking van de beëindiging van uw dienstverband bij de TU Delft op 09-05-2008 heeft plaatsgevonden.’ Zo begint een mail die de ict-dienst dinsdagochtend aan alle medewerkers verzond. ‘Vanaf die datum zullen geen faciliteiten van de TU Delft voor u beschikbaar zijn (…) Met vriendelijke groet, SSC ICT TU Delft.’ Directeur ict ir. Peter van Schaik liet later weten dat dit een automatisch gegenereerd bericht was dat nooit verstuurd had mogen worden. Hij was niet voor verder commentaar bereikbaar.

Betonkanorace

De organisatie van de betonkanorace is dit jaar in handen van het Betondispuut van de TU Delft, dat het evenement ooit in 1972 in Nederland introduceerde. De races in de zelf gebouwde kano’s worden op 17 mei gehouden op de Grote Plas in de Delftse Hout. De tien studentenploegen varen twee wedstrijden over een korte (’s ochtends) en een lange (’s middags) afstand. Een dag eerder vindt tussen 15.00 en 18.00 uur een intocht plaats door de grachten van Delft.

www.betonkanorace2008.nl
Promotiegelden