Kort Nieuws

Extra ruimteMet de komst van het Rotterdamse Onderwijsgebouw Zuid naar de TU-campus komen er zeven instructiezalen, twee studio classrooms en veertig projectruimten bij.

,Snelle start

Twee imposante prijzen hadden ze al binnen: de New Venture Award en de internationale ondernemersprijs Bizidee.  Vorige week kwam daar de Fast Start Award bij, een prijs voor de beste academische starter van Europa. De broers Gandert en Hjalmar van Raemdonck, van het Delftse technostartersbedrijf Ephicas, kregen de prijs voor het ontwikkelen van aerodynamische zijschorten voor opleggers van vrachtwagens, waarmee de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik vermindert. De Fast Start Award wordt uitgereikt aan de starter van een bedrijf dat de meeste kans heeft op commercieel succes en impact op de maatschappij. Het bedrijf moet gebaseerd zijn op een idee dat op een universiteit is ontwikkeld. De Academic Enterprise Awards Europe zijn een initiatief van Science Business, een Europees netwerk van kopers en verkopers van technologie.

,Röntgendetector

De TU gaat samen met het Nikhef (Nationaal instituut voor subatomaire fysica) en enkele bedrijven werken aan nieuwe CMOS-chips. Het consortium wil hoge-resolutie-röntgendetectoren op basis van CMOS-chips verbeteren. Die detectoren kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden in de auto-industrie en in medische röntgenapparatuur. Daarvoor krijgt de groep twee miljoen euro subsidie van het ministerie van economische zaken. Het Nikhef werkt al jaren aan dergelijke chips.

,Parkeergeld

Parkeren op de parkeerplaats bij begraafplaats Jaffa is straks niet meer gratis. Dat meldt het Algemeen Dagblad deze week. Hoewel de plaatsen alleen voor de bezoekers van de begraafplaats bedoeld waren, kunnen zij er toch al maanden de auto niet of nauwelijks kwijt. Het vermoeden bestaat dat vooral bezoekers of medewerkers van de TU hun auto ongevraagd parkeren. De betaalregeling – waarmee slechts voor drie uur tegelijk kan worden betaald – moet ervoor zorgen dat mensen niet zomaar de hele dag parkeren.

,Boodskappen

Het afscheid van docente Nederlands voor Buitenlanders drs. Alied Blom stond in het teken van de automatische spraaktrainer Repetitor die de TU Delft in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen ontwikkelt. Ter gelegenheid van haar afscheid vond woensdag 10 december een minisymposium plaats. Blom nam destijds het initiatief voor de uitspraaktrainer Repetitor. Het is een computerprogramma dat buitenlanders kunnen gebruiken om hun uitspraak van het Nederlands te verbeteren. Het programma is nu nog in ontwikkeling, en wordt in maart volgend jaar als prototype verwacht. Dan moet het op een laptop kunnen draaien. Blom: “Andere programma’s vergelijken de uitspraak met een soort ideaal. Wij brengen de meest voorkomende fouten in, en laten het programma daarop letten.” Als voorbeeld noemt ze het woord ‘boodschappen’, dat uitgesproken wordt als boodskappen, boodscháppen of bodeschappen.

www.delftsemethode.nl

,Energiebesparing

Het hoger onderwijs moet jaarlijks twee procent energie besparen. In 2020 willen de hogescholen en universiteiten dertig procent minder energie uitstoten ten opzichte van 2005. De HBO-raad en VSNU hebben deze meerjarenafspraak vorige week gemaakt met minister Cramer (Vrom). Ook is er een overeenkomst getekend over duurzamer inkopen. Deze al eerder aangekondigde overeenkomst moet ervoor zorgen dat het hoger onderwijs in 2012 voor minstens vijftig procent producten duurzaam gaat inkopen. Vrom heeft criteria opgesteld waaraan duurzame producten moeten voldoen.

,Voorbeeld

De befaamde Franse grand écoles, een soort universiteiten voor de elite, worden omgevormd naar het model van de TU Delft. Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg heeft daarover vorige maand een gesprek gehad met Claude Allègre, raadsadviseur van president Nicolas Sarkozy. Frankrijk vindt de grand écoles niet meer van deze tijd. Ze zijn te elitair en te klein. Bovendien worden de reguliere Franse universiteiten steeds beter, in tegenstelling tot de grand écoles. Daarom moet de organisatie veranderen.

Extra ruimte

Met de komst van het Rotterdamse Onderwijsgebouw Zuid naar de TU-campus komen er zeven instructiezalen, twee studio classrooms en veertig projectruimten bij. Het biedt ruimte aan meer dan zeshonderd studenten en komt naast de vliegtuighal van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. L&R wil waarschijnlijk 60 tot 70 procent van de ruimte gebruiken, maar het gebouw is ook voor andere faculteiten. De ondernemingsraad vraagt zich af of de extra ruimte nodig is. Volgens het college van bestuur wel, omdat het aantal studenten groeit.

Snelle start

Röntgendetector