Kort geding tegen beurs kansloos

De kans dat studenten de invoering van de prestatiebeurs, in september aanstaande, kunnen tegenhouden is volgens minister Ritzen ‘nihil’. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) heeft vorige week aangekondigd de prestatiebeurs via een kort geding te willen blokkeren.

br />
Door de snelle invoering van de prestatiebeurs heeft de Informatie Beheer Groep (IBG) te weinig tijd om zijn computers aan te passen. Daarom betaalt de IBG eerstejaars studenten na de zomer aanvankelijk een ‘beurs’ uit, terwijl dit eigenlijk een ‘voorwaardelijke lening’ is. Dit zal later worden hersteld.

Volgens de LSVb worden hierdoor zestigduizend scholieren op het verkeerde been gezet. De IBG (die optreedt namens de minister van onderwijs) wekt valse verwachtingen, vindt de bond. In een kritisch rapport over de invoering van de prestatiebeurs schrijft de IBG zelf dat er de nodige verwarring zal ontstaan. Ook waarschuwt de IBG voor klachten en juridische procedures. Minister Ritzen is echter overtuigd van zijn gelijk. Nieuwe studenten zijn volgens hem al geïnformeerd over het voornemen om de prestatiebeurs in te voeren. Dat dit nu daadwerkelijk gebeurt, kan dus voor niemand een verrassing vormen, redeneert de minister.

Een woordvoerder van de minister wijst erop dat ook bij de invoering van de tempobeurs, in september 1991, de studiefinanciering ‘zonder enig probleem’ achteraf is aangepast. Toen kregen studenten later te horen dat zij een minimum aantal studiepunten moesten halen om hun beurs te mogen houden. ,,Er heeft destijds niet één student een procedure aangespannen”, aldus de woordvoerder.

Overigens heeft minister Ritzen de Tweede Kamer vorige week verzekerd dat de prestatiebeurs op ‘verantwoorde’ wijze in september kan worden ingevoerd. Bij de vaststelling van de beurzen zal de Informatie Beheer Groep niet meer fouten maken dan anders, aldus Ritzen. ,,De marge van één procent wordt niet overschreden.” (HOP/P.E.)

Pieter Evelein

Pieter Evelein